به طور کلی میتوان گفت عمر تولید سدان ها و پیک آپ های تویوتا بسیار زیاد است. هر پنج یا شش سال یکبار، کمپانی تویوتا از نسخه جدید یک خودرو خاص رونمایی میکند و یک نوار کرومی به این جا، و یا یک چراغ تغییر شکل یافته به آن جا اضافه میکند؛ سپس همه چیز را به حال خود میگذارد تا نوبت تغییر چهره بعدی فرا برسد. شاید بتوان گفت تویوتا کمری مدل 2015 کمی ساختارشکنانه عمل کرده است؛ چون خودروساز ژاپنی پس از سه سال که از یک تغییر و تحول کلی میگذرد، باز هم آن را متحول کرده است. نمیدانیم دلیل این تغییر چیست، ولی بهترین حدسی که میتوان زد این است که کمپانی تویوتا احساس کرده است تویوتا کمری در سال 2015 باید رقابتی تر عمل کند، که البته برای کسانی که قصد خرید این سدان متوسط خانوادگی را دارند، خبر خوبی است. تغییرات تویوتا کمری روی بدنه خارجی کاملاً مشهودند، در این قسمت همه چیز به جز سقف تغییر قیافه داده است. جلو پنجره از جلو پنجره تویوتا Avalon و پسر عموهای گران قیمتش از خانواده لکسوس بزرگتر، برجسته تر و چشمگیرتر است. اگر از پهلو به آن نگاه کنید، تراش خورده تر به نطر میرسد، قسمت انتهایی آن نیز صاف و صیقلی است. در مجموع، میتوان گفت تویوتا کمری جدید ناب تر، اعلاتر و جا افتاده تر به نظر میرسد.
|
|
در کابین داخلی، طراحی کلی و فضای جادار دست نخورده باقی مانده است، ولی کیفیت مواد ساخته شده از پلاستیک، به خصوص در کنسول مرکزی، ارتقاء یافته است. صفحات روی قسمت داخلی درب ها نیز، بسته به تیپ انتخابی، با جیر یا چرم پوشیده شده اند. دکمه ها و دسته های سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک بزرگترند و کمتر شبیه اسباب بازی به نظر میرسند، استفاده از آن ها نیز آسان تر است. علاوه بر همه این ها، مدل جدید این سدان خانوادگی از آمپرهایی با کلاس تر و نمایشگر لمسی Entune برخوردار است که بسیار کاربرپسند است. موتورهای 4 و 6 سیلندر دست نخورده باقی مانده اند، ولی ساختار بدنه و سیستم تعلیق بسیار ارتقاء پیدا کرده اند. حاصل کار نیز کیفیت سواری بی عیب و نقصی است که کمپانی تویوتا ادعا میکند به درخواست مشتریان صورت گرفته است. البته این کمری جدید باز هم آن چیزی نیست که بتوان مانند مزدا 6 یا فورد Fusion نام یک سدان خانوادگی اسپرت را بر آن گذاشت، اما بسیار خوب واکنش نشان میدهد و سواری بهتری دارد. تیپ SE این خودرو از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ چون نه تنها راننده را درگیر رانندگی میکند، بلکه تهاجمی تر نیز هست. برای سال 2015 تیپ XSE نیز روانه بازار خواهد شد که برای نخستین بار به مشتریان اجازه میدهد زیبایی های بصری تیپ SE و سیستم تعلیق ارتقاء یافته و راحتی تیپ XLE را با هم تلفیق کنند. این امر باعث میشود مشتریان گزینه های بیشتری برای انتخاب داشته باشند و تویوتا کمری بتواند در بخش سدان های خانوادگی خودی نشان بدهد. در واقع، خودنمایی کاری است که تویوتا کمری به تازگی تصمیم به انجام آن گرفته است. در گذشته ای نه چندان دور، کیفیت مواد داخل کابین و کیفیت رانندگی نسبتاً پایین، باعث شده بود در برابر رقبای سرسختی چون فورد Fusion، هوندا آکورد، مزدا 6 و نیسان آلتیما قافیه را ببازد. تویوتا کمری مدل 2015 بسیاری از کم و کاستی های گذشته را جبران کرده و کمی شور و حرارت پیدا کرده است، با این حال هنوز به سطحی نرسیده است که بتوان آن را سر دسته این کلاس از خودروها نامید، ولی میتوان آن را در دسته بهترین سدان های خانوادگی گنجاند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
تویوتا کمری مدل 2015 یک سدان خانوادگی متوسط و پنج نفره است که در تیپ های LE، SE، XSE و XLE به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ پایه LE عبارتند از: رینگ های 16 اینچی، چراغ های اتوماتیک، آینه های مجهز به گرمکن، تهویه مطبوع، دسترسی بدون کلید، دوربین دید عقب، کروز کنترل، صندلی راننده برقی با قابلیت حرکت در هشت جهت، صندلی تاشوی عقب با نسبت 40/60. روکش پارچه ای، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر 6.1 اینچی Entune، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان و شش بلندگو و درگاه USB/iPod. تیپ SE از این تجهیزات بهره میبرد: رینگ های 17 اینچی آلومینیومی، سیستم تعلیق اسپرت، بدنه ای منحصر به فرد و تزیینات داخلی خاص، روکش چرمی اسپرت با جنسی مرغوب، روکش چرمی غربیلک فرمان و آمپرهایی به روز شده. اگر برای تیپ های LE و SE پکیج Entune Plus را خریداری کنید، رادیوی ماهواره ای و نمایشگر رنگی برای کامپیوتر سفری نیز در اختیارتان قرار میگیرند. سانروف نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است.
تجهیزات تیپ XSE عبارتند از: رینگ های 18 اینچی، چراغ های حرکت در روز LED، روکش هایی از جنس جیر و چرم اعلا، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و بالشتک های جانبی ضخیم، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت حرکت در چهار جهت، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، رادیوی ماهواره ای و رادیوی HD. پکیج Convenience فقط برای تیپ های SE و XSE که از موتور چهار سیلندر بهره میبرند، قابل خریداری است و دسترسی بدون کلید و آینه الکتروکرومیک را در اختیار خریداران قرار میدهد. تجهیزات تیپ XLE مشابه تجهیزات تیپ XSE هستند. این تیپ از سیستم تعلیق نرم و راحت تیپ LE بهره میبرد، ولی فاقد ویژگی های اسپرت تیپ های SE و XSE است. رینگ های آلومینیومی 17 اینچی و روکش های تمام چرم از دیگر تجهیزات این تیپ به شمار میروند. تجهیزات زیر برای تیپ های چهار سیلندر XSE و XLE به صورت سفارشی به فروش میرسند، ولی جزو تجهیزات استاندارد تیپ های شش سیلندر محسوب میشوند: چراغ های LED، شیشه کاهنده صدا در جلو، سانروف، تجهیزاتی که در تیپ Convenience عرضه میشوند، نمایشگر 7 اینچی Entune، مسیریاب ماهواره ای، سیستم Qi ویژه شارژ بی سیم تلفن همراه و اپلیکیشن های سازگار با تلفن همراه. تجهیزات پکیج Advanced Technology که به صورت سفارشی فقط برای تیپ های XSE و XLE قابل خریداری است، عبارتند از: سیستم هشدار نقاط کور و ترافیک عقب، سیستم هشدار عبور از خط، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، نور بالای اتوماتیک و سیستم صوتی JBL به همراه 10 بلندگو.
قدرت و عملکرد موتور
همه تیپ های تویوتا کمری مدل 2015 به صورت استاندارد مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری هستند که قادر است 178 اسب بخار نیرو و حدود 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک شش سرعته نیز، جزو تجهیزات استاندارد به شمار میروند. با این که تویوتا کمری برای سال 2015 دستخوش تغییرات زیادی شده است ولی عملکرد و شتاب آن نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده است. در تست سرعت، این سدان خانوادگی توانست ظرف 8.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند، مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی 10 لیتر (11 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. این میزان مصرف سوخت، اندکی از مصرف سوخت رقبای اصلی این سدان کمتر است. تیپ های XSE و XLE میتوانند به یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری نیز مجهز بشوند که میتواند 268 اسب بخار نیرو و حدود 336 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور هم در کنار دیفرانسیل جلو و گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار میگیرد. وقتی تویوتا کمری با این موتور تست شد، توانست ظرف 6.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و این سدان خانوادگی را به یکی از سریع ترین خودورهای این کلاس تبدیل کند. مصرف سوخت موتور شش سیلندر نیز، در سیکل ترکیبی 11 لیتر (13 لیتر در شهر و 9 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که تقریباً با مصرف سوخت رقبا برابر است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد برای همه تیپ های تویوتا کمری مدل 2015 ارائه میشوند، عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده ای در طرفین، کیسه هوای زانویی برای صندلی های جلو و دوربین دید عقب. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی برای تیپ های XSE و XLE ارائه میشوند، عبارتند از: سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک عقب. اگر پکیج Advanced Technology را خریداری کنید، این تجهیزات نیز در اختیارتان قرار میگیرند: سیستم هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف (که برای تشخیص تصادف از حسگرهای کروز کنترل تطبیقی استفاده میکند). پکیج Safety Connect فقط به صورت سفارشی برای تیپ XLE به فروش میرسد و سیستم هشدار برخورد اتوماتیک، دکمه کمک اضطراری و سیستم ردیابی خودرو مسروقه را نیز در اختیار مشتریان قرار میدهد. موسسه ایمنی بزرگراه ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را به تویوتا کمری مدل 2015 داده است. این خودرو در زمینه عدم آسیب دیدگی از طرفین، مقاومت سقف، عملکرد محافظ های سر و کمربند ایمنی نیز موفق به کسب رتبه "خوب" گردیده است.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
تویوتا کمری مدل 2015، در کلاس سدان های متوسط خانوادگی، از یکی از بزرگترین و راحت ترین کابین ها برخوردار است که موهبت بزرگی برای این خودرو به شمار می رود. حتی بالای سر بزرگسالان قد بلند هم فضای زیادی وجود دارد، فضای پا نیز زیاد و قابل ملاحظه است. این در حالی است که یک صندلی کودک هم به راحتی روی صندلی عقب جا میشود، البته ناگفته نماند که پشت سری های ثابت روی صندلی های عقب مانع نصب امن و مطمئن صندلی کودک میشوند.
گنجایش صندوق عقب به 0.44 متر مکعب میرسد که برای یک سدان متوسط خانوادگی مناسب به نظر میرسد. در مورد آمپرها و دکمه های کنترلی نیز، باید گفت بدون این که مسخره یا زشت باشند، بزرگ، خوانا و کاربرپسند هستند، این واقعیت در مورد دکمه های کنترلی سیستم کنترل آب و هوا نیز صدق میکند. همه تیپ های این سدان محبوب به صورت استاندارد دارای صفحه نمایشگر 6.1 اینچی Entune هستند که از طریق آن میتوان سیستم صوتی، اپلیکیشن های یکپارچه با تلفن همراه و مسیریاب ماهواره ای را کنترل کرد. نمیتوان با قاطعیت گفت همه قابلیت های پیشرفته این نمایشگر واقعاً کاربرپسند هستند ولی بدون شک سیستم Entune یکی از بهترین و ساده ترین سیستم های موجود در بازار به شمار میرود.
تجربه رانندگی
با تغییرات زیادی که روی ساختار بدنه و سیستم تعلیق مدل 2015 تویوتا کمری صورت گرفته است، می توان گفت مدل جدید این سدان در مقایسه با نسخه های قبلی، از واکنش بهتری برخوردار است و هنگام عبور از پیچ ها نیز، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. این واقعیت در مورد تیپ های SE و XSE که راننده را بیشتر درگیر رانندگی میکنند، بیشتر صادق است. البته این تیپ ها به اندازه رقبای اسپرت تری نظیر مزدا 6 تیز و فرز نیستند، ولی به عنوان یک سدان خانوادگی مدرن عملکرد بسیار خوبی از خودشان به نمایش میگذارند. وقتی پشت فرمان بنشینید، ابداً به یاد نخواهید آورد که تویوتا کمری مدل 2015 یک سدان اسپرت محسوب نمیشود. هم موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری که به صورت استاندارد عرضه میشود و هم موتور شش سیلندر 3.5 لیتری که به صورت سفارشی قابل خریداری است، شتابی راضی کننده و نرم ارائه میکنند. دنده معکوس کشیدن های گیربکس بسیار عالی است و در مقایسه با گیربکس سایر رقبا، میتوان گفت گیربکس تویوتا کمری در پایین آوردن مصرف سوخت نیز نقش بسزایی ایفا میکند.
مشخصات فنی تیپ پایه تویوتا کمری مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
4 |
حجم موتور (لیتر) |
2.5 |
قدرت موتور (اسب بخار) |
178 |
گشتاور (نیوتن متر) |
230 |
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
8.4 |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
10 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
0.44 |
قیمت (دلار) |
24,80 |