خودروهای کروک و کوپه متعددی با قیمت مناسب در بازار وجود دارند که حقیقتا نام خودروهای اسپرت برازنده آنهاست. با وجود امکان انتخاب از میان این تنوع فراوان، نیسان 370Z مدل 2015 نیز، حرف های زیادی برای گفتن دارد. میراث طولانی و شگفت انگیزی پشت کوپه Z به صورت دیفرانسیل عقب و کروک وجود دارد که البته 370Z کنونی در این زمینه مدعی نیست. سرعت فراوان و چابکی فوق العاده به همراه بدنه تیونینگ شده و استفاده از مواد باکیفیت در طراحی داخلی از جمله خصوصیات این زیبای ژاپنی محسوب میشوند. با این بازه قیمتی، نیسان 370Z یکی از قدیمی ترین مدل ها محسوب میشود که نشان از تغییرات کم صورت گرفته در آن است. افراد کمی یافت میشوند که از یک خودروی اسپرت دو سرنشین انتظار یک سدان با عملکرد خوب را داشته باشند، اما تصور ما بر این است هنگامی که به قلب یک خودرو یا همان پیشرانه آن توجه میکنیم، آنگونه که باید شما را راضی نمیکند. موتور شش سیلندر خورجینی 3.7 لیتری نیسان 370Z نسبتا قوی است، اما صدای نخراشیده موتور در دور بالا و در سرعت بزرگراه برای راننده آن ناخوشایند است. گفتنی است که صدای تایرها به داخل کابین منتقل میشود و همین موضوع میتواند خریدار را نسبت به این خودرو دلسرد کند.
|
|
اگرچه نام بردن از رقبای خودروی Z کار مشکلی است، اما برخی خودروها در همین محدوده قیمت وجود دارند که به عنوان رقبای این خودروی ژاپنی محسوب میشوند. شاید یکی از نزدیکترین رقبای آن از نظر عملکرد، برندهای آمریکایی همانند شورولت کامارو و فورد موستانگ باشند. موستانگ در سال 2015 با چهره ای کاملا جدید به بازار ارائه شده است و هر دو این خودروها موتور هشت سیلندر خورجینی را به عنوان تجهیزات سفارشی خود به خریداران عرضه میکنند که نسبت به موتور شش سیلندر با صدای نخراشیده 370Z بهتر است. اگر به دنبال خودرویی با اصل و نسب تر هستید، بی ام و سری 2 با دارا بودن موتور چهار سیلندر خود در تیپ پایه، و با سرعت بیشتر نسبت به 370Z پیشنهاد مناسبی برای شما است. در این میان، شما با پرداخت هزاران دلار کمتر برای خودروی سایون Fr-S و سوبارو BRZ قادر به خرید آن هستید. این دو خودرو، علی رغم دارا بودن موتور چهار سیلندر، هندلینگ بسیار تیز و لذت بخشی را در اختیار شما قرار میدهند. علی رغم شهرت قیمت مناسب خودروهای کوپه و کروک، این رقبا خصوصیاتی همانند صندلی های عقب، فضای بار بهتر و راحتی بیشتر در رانندگی در شهر و بزرگراه به خریداران خود ارائه میدهند. در مجموع، اگر به دنبال خودروی اسپرت دو سرنشین هستید، نیسان 370Z پیشنهاد خوبی برای شماست.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
خودروی اسپرت نیسان 370Z مدل 2015 با ظرفیت دو سرنشین، به دو صورت هاچ بک کوپه و یا کروک مجهز به سقف پارچه ای (Roadmaster) به بازار ارایه میشود. تیپ کوپه این زیبای ژاپنی دارای پنج تیپ پایه، Touring، اسپرت، اسپرت Tech و Nismo؛ و تیپ کروک آن در سه تیپ پایه، Touring و Touring اسپرت به خریداران ارائه میشوند. تیپ پایه کوپه و کروک 370Z دارای تجهیزات استانداردی همانند رینگ های 18 اینچی و تایر های تابستانی، چراغ های جلوی زنون، چراغ های حرکت در روز LED، دسترسی و استارت بدون کلید، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک، روکش چرمی فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو با CD پلیر و قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه و یک جک کمکی هستند. همچنین، تیپ کروک دارای سقف پارچه ای کروک با عملکرد برقی است. تنها در تیپ کوپه Sport تجهیزاتی همانند دیفرانسیل ضد لغزش، ترمزهای ارتقا یافته، رینگ های آلومینیومی سبک 19 اینچی و بادشکن زیرسپری جلو و بادشکن عقب وجود دارد. تیپ Touring این ارتقائات را ندارد اما وسایل آرامش همانند آینه های جانبی مجهز به گرمکن، روکش چرمی و یا جیر مصنوعی و روکش درب از جنس جیر، روکش صندوق عقب (فقط در تیپ کوپه)، صندلی راننده با تنظیمات برقی و مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم در چهار جهت (قابلیت تنظیم پشتی در چهار جهت به صورت دستی) و صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم به صورت برقی و در چهار جهت، صندلی های دارای سیستم تهویه (تنها در تیپ های کروک)، آینه الکتروکرومیک، سیستم سرگرمی با نمایشگر لمسی 7 اینچی با مسیریاب ماهواره ای و قابلیت فعالسازی از طریق صدا، دوربین دید عقب، سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، ورودی USB/iPod، رادیوی ماهواره ای و هشت اسپیکر Bose را به تجهیزات خود اضافه کرده است. تیپ کوپه اسپرت Tech و تیپ کروک اسپرت Touring ترکیبی از محتویات موجود در تیپ های اسپرت و Touring را در خود دارند؛ با این تفاوت که تیپ کوپه اسپرت Tech از صندلی های برقی مجهز به گرمکن، روکش ارتقا یافته و روکش صندوق عقب موجود در تیپ Touring بی بهره است. تیپ کوپه Nismo به دلیل داشتن موتور شش سیلندر خورجینی 3.7 لیتری نیسان 370Z با 350 اسب بخار قدرت و عملکرد ارتقا یافته و تشابه سخت افزاری استاندارد موجود در تیپ اسپرت 370Z، پرقدرتمندترین تیپ کمپانی نیسان محسوب میشود. مدل 2015 این خودرو، دارای برخی ویژگی های بازبینی شده از جمله طراحی بدنه منحصر به فرد آیرودینامیکی، چراغ های جدید حرکت در روز LED و بادشکن عقب کوچک میباشد. با وجود تمایز کابین این تیپ با خصوصیات استاندارد 370Z، تیپ Nismo دارای صندلی هایی با روکش چرمی و یا جیر مصنوعی Recaro و روکش جیر غربیلک فرمان است. مسیریاب ماهواره ای با نمایشگر لمسی و سیستم صوتی، دوربین دید عقب و آینه الکتروکرومیک از جمله تجهیزاتی هستند که در تیپ Nismo Tech اضافه شدهاند.
قدرت و عملکرد موتور
تمامی تیپ های نیسان 370Z مدل 2015 (به غیر از تیپ Nismo) مجهز به موتور شش سیلندر خورجینی 3.7 لیتری با قدرتی معادل 332 اسب بخار و گشتاوری در حدود 366 نیوتن متر هستند. گیربکس دستی شش سرعته در تمامی تیپ های کوپه و تیپ های کروک، Touring و Touring Sport موجود است. در تیپ های کوپه اسپرت و اسپرت Tech و تیپ کروک Touring Sport با گیربکس دستی، سیستمی به نام SynchroRev Match دارند که با قایل شدن حق انتخاب حالت رانندگی برای راننده، به صورت خودکار پدال گاز را برای تعویض دنده های نرم تر و سریع تر انجام میدهد. گفتنی است که گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی و دنده معکوس مطابق با دور موتور در تمامی تیپ های کوپه 370Z جزو تجهیزات سفارشی و در تیپ پایه کروک جزو تجهیزات استاندارد میباشد؛ همچنین پدل شیفتر نیز، در تمامی تیپ ها به غیر از تیپ پایه کوپه و کروک وجود دارد. در تست شتاب، نیسان کوپه 370Z با گیربکس دستی در 5.1 ثانیه به شتاب صفر تا صد خود دست یافت، در حالی که این زمان برای تیپ کروک 5.5 ثانیه به ثبت رسیده است. طبق برآوردهای سازمان EPA، مصرف سوخت تیپ کوپه با گیربکس دستی و اتوماتیک در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 13، 15 و 10 لیتر؛ و 13، 14 و 10 لیتر ثبت شده است. همچنین مصرف سوخت تیپ های کروک با گیربکس دستی و اتوماتیک به ترتیب در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 13، 16 و 11 لیتر؛ و 13، 15 و 10 لیتر برآورد میشود. تیپ Nismo نیز، از موتور شش سیلندر خورجینی با سایزی همانند سایر تیپ های کوپه بهره میبرد، اما برای تولید 350 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 374 نیوتن متر تیونینگ شده است. گیربکس شش سرعته دستی با سیستم SynchroRev Match جزو تجهیزات استاندارد و گیربکس هفت سرعته اتوماتیک جزو تجهیزات سفارشی این تیپ محسوب میشود. جالب است بدانید که مطابق با ارزیابی های صورت گرفته تیپ Nismo پرقدرت نسبت به تیپ پایه خود، تفاوت چشمگیری از نظر شتاب نداشتند و تیپ Z Nismo در پیست، شتاب 5.4 ثانیه را برای خود ثبت کرده است. همچنین سازمان EPA، مصرف سوخت جداگانه ای برای این دو تیپ ارائه نکرده است.
ایمنی
ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری و کیسه هوای جانبی از جمله تجهیزات استاندارد تعبیه شده کمپانی نیسان برای افزایش ایمنی خودروهای تولیدی خود میباشد. تیپ کوپه دارای کیسه هوای جانبی است، در حالی این کیسه هوا در تیپ های کروک برای محافظت از سر نیز، گسترده شدهاند. تیپ های کوپه Touring و اسپرت Tech و همچنین تیپ های کروک Touring و اسپرت Touring و تیپ کوپه Nismo، به صورت استاندارد به دوربین دید عقب مجهز میباشند. در تست ترمز، تیپ کوپه مجهز به ترمزهای ارتقا یافته و تایرهای زمستانی 19 اینچی، در فاصله 30 متری متوقف شدند، در حالی که مسافت توقف در تیپ های کروک مجهز به پکیج Sport، 1 متر بیشتر از تیپ های کوپه میباشد. تیپ 370Z Nismo در مسافتی طولانی تر یعنی 38 متری متوقف شد که برای خودرویی در این کلاس و مجهز به تایرهای تابستانی کمی زیاد است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
زمانی که وارد کابین نیسان 370Z میشوید، متوجه استفاده از مواد باکیفیت در طراحی داخلی در مقایسه با بسیاری از رقبای این زیبای ژاپنی میشوید. ممکن است که خریدار به دلیل استفاده از صندلی هایی با روکش پارچه ای در مدل های پایین تر از آن مایوس شوند، اما وجود صندلی راحت راننده به لطف فرم زیبا و پشتی های مناسب، همچنین دید بسیار عالی صفحه کیلومترشمار به محض حرکت و بالا و پایین شدن فرمان، نظر وی را تغییر میدهد. البته وجود فضای فشرده داخل کابین، کمبود فضا برای گذاشتن اجسامی حتی کوچک و دیواره میان پشت صندلی ها و فضای بار از جمله نقاط ضعف این خودروی ژاپنی محسوب میشوند. سقف کوتاه و ستون های عقب پهن موجب کوچک شدن پنجره عقب و دید اندک به بیرون شده است؛ لازم به ذکر است این خصوصیت در خودروهای اسپرت قابل اغماض میباشد. تیپ های کوپه با فضای بار 0.20 مترمکعبی و تیپ های کروک با 0.12 مترمکعب هستند که بسیار اندک است.
تجربه رانندگی
کمپانی نیسان سیستم تعلیق ارتقایافته تمامی مدل های 370Z مدل 2015 خود را مجددا طراحی و به کیفیت رانندگی انعطاف پذیر بدون تغییر در هندلینگ تیز و چسبندگی فوق العاده آن با زمین افزوده است. البته خریدارانی که قصد استفاده از آن در مسیرهای روزانه را دارند، سیستم تعلیق سفت تری را برای آن که شامل پکیج سفارشی Sport سال گذشته میشود، ترجیح میدهند؛ اما تیپ تیونینگ شده Nismo برای اینگونه افراد مناسب تر است. شتاب 370Z با موتور شش سیلندر خورجینی 3.7 لیتری به شتاب خودروهای مجهز به موتور هشت سیلندر خورجینی نیست. در حالت رانندگی معمولی، در سرعت بالا، افزایش دور موتور موجب لرزش پدال و دسته دنده میشود که اگر چه ممکن است برای شما آزاردهنده باشد، اما از رانندگی در هر حالتی جلوگیری نمیکند. علی الخصوص، با سیستم SynchroRev Match برای خودروهای مجهز به گیربکس دستی، حس رانندگی پرشور و نشاط انگیزی همانند یک اتومبیلران حرفه ای با هر دور موتوری به شما میدهد.
مشخصات فنی تیپ پایه نیسان 370Z مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
6 سیلندر خورجینی |
حجم موتور (لیتر) |
3.7 لیتر |
قدرت موتور (اسب بخار) |
332 اسب بخار |
گشتاور (نیوتن متر) |
366 نیوتن متر |
گیربکس |
شش سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
5.1 ثانیه |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
13 لیتر |
گنجایش صندوق بار (مترمکعب) |
0.20 متر مکعب |
قیمت (دلار) |
29,990 دلار
|