کاملاً واضح و آشکار است که خودروسازان نقشی بسیار مهم و حیاتی در ورزش اتومبیلرانی و مسابقات فرمول 1 ایفا میکنند. خودروسازان مطرحی نظیر فراری و رنو برای مسابقات فرمول 1 خودروهای مخصوص خودشان را تولید میکنند، تیمهای دیگر نیز ارتباطی تنگاتنگ با کمپانیهای تولید کننده خودرو دارند. میلیونها دلار صرف تولید خودروهای برتر میشود، خودروهایی که بتوانند از عهده عبور از پیچ و خمهای پیست بر بیایند و به سرعتهایی قابل توجه دست پیدا کنند.
به این ترتیب، خودروسازان فرمول 1 نقشی حیاتی در موفقیت و ایمنی رانندگانی که هدایت خودروها را بر عهده دارند تعیین میکنند. فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی یا FIA در سال 2007 هیئت جدیدی به دنیای فرمول 1 معرفی کرد. در این هیئت جدید تعدادی از کارمندان عالی رتبه کمپانیهای خودروسازی نیز حضور داشتند تا به معرفی محصولاتشان بپردازند. این اعضاء عبارت بودند از: مکس موسلی (Max Mosley)، تونی پورنل (Tony Purnell)، پیتر رایت (Peter Wright) و چارلی وایتینگ (Charlie Whiting).
کمپانیهای فراری، رنو، تویوتا هر کدام تیمهای خودشان را دارند و خودروهایشان را خودشان طراحی و تولید میکنند. تیمهای مستقلی مانند Sauber، Williams و McLaren نیز احتیاج به خرید موتور برای خودروهایشان دارند و کمپانیهای بیامو، هوندا و مرسدس بنز جزو موتورسازان محبوب به شمار میروند. مورد دیگری که برای خودروهای فرمول 1 اهمیت دارد، تایر است و کمپانیهای بریجستون و میشلن دو کمپانی مطرح در این حوزه به شمار میروند. به هر حال، خودروسازان فرمول 1 دست روی دست نخواهند گذاشت و رقابت خواهند کرد تا جایگاه برتر خودشان را حفظ کنند. در پایان برگزاری هر فصل از مسابقات، خودروسازی که بیشترین نکات مثبت را دریافت کرده باشد به عنوان قهرمان خودروسازان انتخاب خواهد شد. در قسمتهای بعدی این مجموعه مقالات به معرفی خودروسازان مطرح فرمول 1 یعنی فراری، هوندا، مکلارن مرسدس و رنو خواهیم پرداخت.