کمپانی نیسان با عرضه نسل اول مورانو در سال 2003 افراد بسیاری را به تحسین واداشت؛ این خودرو به عنوان یکی از نخستین کراساوورهای SUV، با ترکیب طراحی زیبا و جذاب، فضای جادار، و قدرت و هندلینگی مشابه یک سدان اسپرت خریداران بسیاری را در گوشه و کنار جهان به سوی خود جلب کرد. اگرچه پس از آن، کراساوورهای بسیاری از سوی کمپانیهای مختلف خودروسازی روانه بازار شدند، اما باز هم مورانو ویژگیهایی دارد که بررسی آن را خالی از لطف نمیسازد. خودروساز ژاپنی در طراحی مدل جدید این کراساوور ریسک کرده و احتمال شکست را به جان خریده است؛ خطوط برجسته و اسپرت روی بدنه در کنار سقف شیبدار این توهم را برای بیننده ایجاد میکنند که قسمت عقب سقف فقط به وسیله شیشه پوشانده شده است.
تزئینات کرومی برجسته و چراغهای جلوی بومرنگی در کنار موارد دیگر، علاوه بر تاکید بر طراحی آیندهنگرانه کمپانی سازنده، زیبایی و جذابیتی را به ارمغان میآورند که در این کلاس بینظیر است. گفتنی است، طراحی جدید مورانو نه تنها چیزی از کارایی آن کم نکرده است، بلکه افزایش طول مدل جدید نسبت به مدل قبلی فضای بیشتری را برای سرنشینان و وسایلشان فراهم میآورد. صندلیهای Zero Gravity نیسان که نخستین بار در مورانو 2015 و در هر دو قسمت جلو و عقب عرضه شدهاند، با دربرگرفتن کامل سرنشین، خستگی را از وی ربوده و راحتی و آسایش را برای وی به ارمغان میآورند. استفاده از مواد با کیفیت و جدیدترین تکنولوژیها و تجهیزات ایمنی روز دنیا حس خوبی در سرنشینان ایجاد میکنند. اگرچه نیسان Pathfinder با سه ردیف صندلی فضای بیشتری را با همین قیمت در اختیار شما قرار میدهد، اما از هر جهت که نگاه کنید مورانو چیز دیگری است!!!
کمپانی سازنده با تغییر تنظیمات سیستم تعلیق، این کراساوور زیبا را بیش از پیش به سوی یک رانندگی نرم و روان سوق داده است. با وجود عدم تغییر پیشرانه شش سیلندر خورجینی 260 اسببخاری و گیربکس متغیر پیوسته در مورانوی جدید، مصرف سوخت آن نسبت به قبل بهتر شده است. عدم امکان انتخاب پیشرانههای دیگر یکی از بزرگترین نقاط ضعف این ژاپنی زیبا به شمار میرود، چراکه فورد Edge 2015، به عنوان نزدیکترین رقیب مورانو، امکان سفارش پیشرانههای مختلفی با قدرت بیشتر یا مصرف سوخت کمتر را برای خریداران فراهم کرده است. اگر خواهان قابلیتهای آفرود یا یدککشی بیشتر هستید، جیپ گرن چروکی 2015 انتخاب بهتری است. همچنین، با پرداخت کمی پول بیشتر مدلهای 2015 لکسوس RX350 و فولکسواگن Touareg در اختیار شما قرار میگیرند. اما ترکیب فوقالعاده زیبایی، کارایی و تجهیزات پیشرفته و لوکس در مورانو، افراد بسیاری را به سوی آن میکشد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
نیسان مورانو 2015 یک کراساوور SUV متوسط است که در چهار تیپ S و SV و SL و Platinum عرضه میشود؛ گفتنی است، کمپانی سازنده امکان سفارش هر چهار تیپ را به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک فراهم کرده است. تجهیزات استاندارد تیپ پایه S عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، فرمان تلسکوپی با قابلیت حرکت به بالا و پایین، صندلی عقب تاشو به نسبت 60:40، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، کروز کنترل، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، هماهنگسازی اپلیکیشنهای تلفن همراه، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD مجهز به شش بلندگو، رادیو ماهوارهای، و ورودی صوتی کمکی. با سفارش پکیج Navigation تجهیزاتی چون نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم تشخیص صدا، GPS، رادیو HD و پورت USB با رابط کاربری iPod به خودروی شما افزوده میشوند.
تیپ SV علاوه بر تمامی تجهیزات ارائه شده در پکیج Navigation، فرمان با روکش چرمی، باربند سقف، چراغهای مهشکن، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت و صندلی سرنشین جلو با قبلیت تنظیم در چهار جهت را در اختیار خریدار قرار میدهد. سانروف پانوراما و سیستم صوتی Bose با نه بلندگو تجهیزاتی هستند که در صورت سفارش پکیج Premium به مورانو SV افزوده میشوند. در تیپ SL علاوه بر سیستم صوتی Bose، تجهیزات دیگری از جمله آینههای جانبی مجهز به گرمکن، حافظه صندلی راننده، سیستم هشدار نقاط کور، هشدار برخورد از عقب، تودوزی چرم، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، آینه الکتروکرومیک، دوربین پارک 360 درجه، نورپردازی داخلی، و درب صندوق برقی به صورت استاندارد عرضه میشوند. در مورانو Platinum علاوه بر تمامی تجهیزات ذکر شده، شاهد حضور فرمان برقی تلسکوپی با قابلیت حرکت به بالا و پایین و مجهز به گرمکن، رینگهای آلومینیومی 20 اینچی، چراغهای جلو LED، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و تهویه و صندلیهای عقب برقی مجهز به گرمکن نیز، به صورت استاندارد هستیم. با سفارش پکیج Technology برای دو تیپ SL و Platinum میتوانید از تجهیزاتی چون سانروف پانوراما، کروز کنترل قابل تنظیم، هشدار برخورد از جلو و سیستم کاهش تصادفات بهرهمند شوید.
قدرت و عملکرد موتور
همانطور که پیش از این گفته شد، یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری با تولید قدرتی معادل 260 اسببخار و گشتاوری در حدود 325 نیوتنمتر، نیسان مورانو 2015 را به پیش میراند. شایان ذکر است، گیربکس CVT به صورت استاندارد عرضه میشود و خریداران میتوانند خودروی خود را به دو صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک سفارش دهند. در هر دو حالت، طبق ارزیابی EPA مصرف سوخت این کراساوور ژاپنی در حدود 11 لیتر در سیکل ترکیبی (13 لیتر در شهر و 10 لیتر در بزرگراه) به ثبت رسیده است که در مقایسه با دیگر رقبای مجهز به پیشرانه شش سیلندر بهتر است.
ایمنی
ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کنترل در سربالایی، کیسه هوای جانبی و پردهای جلو و زانویی راننده، محافظ گردن فعال برای صندلیهای جلو و دوربین دید عقب از جمله تجهیزات ایمنی استاندارد مورانو 2015 هستند. در دو تیپ SL و Platinum علاوه بر موارد بالا، سیستم هشدار نقاط کور، هشدار برخورد از عقب و دوربین پارک 360 درجه با قابلیت تشخیص موانع متحرک نیز، وجود دارند. گفتنی است، کروز کنترل قابل تنظیم، هشدار برخورد از جلو و سیستم کاهش تصادفات نیز، به صورت سفارشی برای این دو تیپ عرضه میشوند.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
با نشستن داخل مدل جدید مورانو، راحتی صندلیها توجه شما را به خود جلب میکنند؛ کمپانی سازنده از آن جهت صندلیهای جدیدش را Zero Gravity نامیده است که با نشستن بر روی آنها، آرامشی که هنگام قرار گرفتن در خلاء به شما دست میدهد را تجربه میکنید. طراحی این صندلیها به گونهای است که با در بر گرفتن سرنشین به صورت کامل، هم در جلو و هم در عقب، احساس آرامش را به وی منتقل میکنند و به همین دلیل شاید بتوان گفت بهترین صندلیهای عرضه شده در بازار هستند.
با نگاهی به دیگر اجزای کابین متوجه میشویم که جز تزئینات چوب مصنوعی، بقه مواد به کار رفته از کیفیت بالایی برخوردار هستند و لمس آنها حس خوبی به سرنشینان منتقل میکند. افزایش طول مدل جدید نیز، بر جادارتر شدن خودرو و راحتی سرنشینان میافزاید. کمپانی نیسان با بهکارگیری جدیدترین رابط کاربری لمسی خود با نام Nissan Connect، امکان استفاده از GPS و سیستم هماهنگسازی اپلیکیشنهای تلفن همراه را در اختیار خریدار قرار داده است. در ارزیابیهای اولیه مشخص شد این سیستم از نظر جستجو در گوگل کمی مشکل دارد که مطمئنا نیسان به زودی این مشکل را برطرف میکند.
در پشت صندلی ردیف دوم این ژاپنی زیبا، فضایی در حدود 1,121 لیتر برای حمل بار وجود دارد که با تا کردن صندلی، این مقدار به چیزی در حدود 1,980 لیتر افزایش مییابد.
تجربه رانندگی
کمپانی نیسان در مدل 2015 مورانو تجهیزات لوکس را جایگزین ویژگیهای اسپرت کرده است. رانندگی نرم و عدم احساس دستاندازها و ناهمواریها، حتی با وجود رینگهای 20 اینچی Platinum، از مشخصات مدل جدید این کراساوو SUV است. علیرغم کاهش وزن مدل جدید نسبت به نسل قبلی، مورانو 2015 همچنان در پیچها کمی کند عمل میکند و فرمان آن، آنطور که باید، با راننده ارتباط برقرار نمیکند؛ شاید به همین دلیل است که سرنشینان بیش از راننده از سواری با این خودرو لذت میبرند. پیشرانه شش سیلندر خورجینی در کنار گیربکس CVT ترکیب مناسب و قدرتمندی را تشکیل میدهند و با تعویض دندههای نرم و البته کمی سروصدای موتور، مورانو را در جادهها و بزرگراهها به پیش میرانند.