شورولت Equinox آخرین بار در سال 2010 مورد بازنگری کلی قرار گرفت که در صنعت خودروسازی زمانی نسبتاً طولانی محسوب میشود. مدل 2015 این شاسیبلند نیز از موتوری قوی بهره میبرد و بسیار نرم و راحت است، ولی آیا این موارد برای رقابت با رقبای سرسختی که در این حوزه قرار دارند کفایت میکند؟ اگر به دنبال یک کراس اوور میگردید که برای سفرهای جادهای مناسب باشد، شورولت Equinox گزینه مناسبی است و یکی از سریعترین کراس اوورهای بزرگراه محسوب میشود. موتور شش سیلندر این خودرو نیروی لازم برای مانور دادن و بالا رفتن از تپه ماهورها را تأمین میکند. بعضی از رقبای این خودرو به موتورهایی چهار سیلندر و مجهز به توربوشارژر مجهز هستند که نیرویی مشابه تولید میکند ولی این موتور شش سیلندر تنفس طبیعی امتحان خودش را پس داده است. این موتور قادر است 3,500 پوند (1,588) را یدک بکشد که مقدار واقعاً زیادی است. از طرفی، این شاسیبلند از سایر خودروهای این کلاس جادارتر نیست و جا برای سرنشینان عقب قدری کم است. اگر شورولت Equinox آن چیزی نیست که شما میخواهید، خودروهای جذابتری نیز در بازار موجود دارند. هوندا CR-V کراس اوور مجهزی است که از موتوری کم مصرف برخوردار است و فضای بار بیشتری هم دارد. اگر هم یک کراس اوور میخواهید که هم سواری لذتبخشی داشته باشد و هم کاربردی باشد، مزدا CX-5 گزینه مناسبی است. از میان دیگر رقبایی که از آپشنهای زیاد و تجهیزات پیشرفته برخوردارند میتوان به فورد Escape، هیوندای سانتافه Sport و جیپ چروکی مدل 2015 اشاره کرد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
شورولت Equinox مدل 2015 یک شاسی بلند جمع و جور است که در چهار تیپ به بازار عرضه میشود. این تیپها عبارتند از: تیپ L، تیپ LS، تیپ LT و تیپ LTZ. تجهیزات استاندارد تیپ پایه L عبارتند از: رینگهای 17 اینچی آلومینیومی، چراغهای اتوماتیک، دسترسی بدون کلید، تهویه مطبوع، روکش پارچهای، صندلی برقی راننده با امکان تنظیم ارتفاع، صندلیهای تاشوی ردیف دوم با نسبت 40/60، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به چپ و راست، دکمههای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم OnStar، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و شش بلندگو و درگاه iPod/USB. تیپ LS نیز از تجهیزات مشابهی برخوردار است رادیو ماهوارهای و تغییرات اندکی در بدنه ظاهری را به آنها اضافه میکند.
|
|
تیپ LT به دو زیر شاخه تقسیم میشود که عبارتند از: 1LT و 2LT. تجهیزات تیپ 1LT عبارتند از: گرمکن آینههای جانبی، شیشههای دودی عقب، روفریل، روکش پارچهای اعلا، روکش چرمی غربیلک فرمان، دوربین دید عقب، سیستم صوتی به روز شده به همراه نمایشگر هفت اینچی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، تنظیم صوتی و سازگاری سیستم صوتی با اپلیکیشنهایی نظیر اپلیکیشن Pandora. تجهیزات تیپ 2LT عبارتند از: چراغهای مهشکن، استارت از راه دور، کنترل آب و هوای اتوماتیک، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده شاگرد با قابلیت تنظیم در هشت جهت، آینه الکتروکرومیک و سیستم صوتی Pioneer به همراه هشت بلندگو. مجهزترین تیپ، یعنی تیپ LTZ این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: رینگهای 18 اینچی با روکش کروم، درب صندوق عقب برقی، سنسور پارک عقب، روکش چرمی، صندلی برقی راننده شاگرد با قابلیت تنظیم در هشت جهت، حافظه تنظیمات راننده، سیستم هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف. مدلهایی از تیپ LTZ که از موتور شش سیلندر بهره میبرند از سیستم تعلیق محکمتری برخوردار هستند. گفتنی است بسیاری از آپشنهای تیپهای بالاتر به صورت سفارشی برای تیپهای پایینتر نیز قابل خریداری هستند. آپشنهایی که به صورت تکی قابل خریداری هستند عبارتند از: رینگهای 19 اینچی با روکش کروم، سانروف، GPS و نمایشگر سیستم تفریحات و سرگرمی برای صندلیهای عقب.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران شورولت Equinox مدل 2015 را دو نوع موتور تآمین میکنند که میتوان آنها را به صورت سفارشی خریداری کرد: یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری و یک موتور 6 سیلندر 3.6 لیتری. هر دو موتور در کنار یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار میگیرند. این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو و یا چهار چرخ محرک قابل خریداری است. موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری قادر است 182 اسببخار نیرو و حدود 233 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. در تست سرعت، شورولت Equinox مجهز به موتور چهار یسلندر و سیستم چهار چرخ محرک ظرف 9.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد که از صفر تا صد سایر خودروهای این کلاس بیشتر است. مصرف موتور چهار سیلندر با دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی 10.53 لیتر (12.44 لیتر در شهر و 8.55 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 11.90 لیتر (13.69 لیتر در شهر و 9.44 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. موتور شش سیلندر 3.6 لیتری که به صورت سفارشی قابل خریداری است، میتواند 301 اسببخار نیرو و حدود 369 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. صفر تا صد این موتور به 7 ثانیه میرسد که در حوزه شاسیبلندهای جمع و جور و متوسط، عدد واقعاً کمی به نظر میرسد. مصرف سوخت موتور شش سیلندر با دیفرانسیل جلو و در سیکل ترکیبی 13.69 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 11.40 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ متحرک 14.41 لیتر (17.11 لیتر در شهر و 11.90 در بزرگراه) برآورد شده است. ظرفیت یدککشی موتور چهار سیلندر 680 کیلوگرم و ظرفیت موتور شش سیلندر 1,588 کیلوگرم میباشد.
ایمنی
شورولت Equinox مدل 2015 به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلیهای جلو و کیسه هوای پردهای. سیستم OnStar نیز شامل این موارد است: سیستم پیشگیری از تصادف، دکمه درخواست کمک، یاز کردن دربها از راه دور و مکانیابی خودرو مسروقه. دوربین دید عقب در همه تیپها به جز تیپ LS جزو تجهیزات استاندارد به شمار میآید. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، مقاومت جانبی و مقاومت سقف، بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را داده است. طراحی صندلیها و پشت سریها نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
کابین داخلی شورولت Equinox نیز مانند بقیه محصولات ساخت کمپانی شورولت زیباست و از چیدمان مناسبی برخوردار است و در دو رنگ به بازار عرضه میشود. البته کیفیت مواد اولیه عالی نیست اما همچنان جذاب به نظر میرسد. فضای پا برای همه صندلیها خوب است، صندلیهای کشویی ردیف دوم نیز اجازه میدهند فضای پای صندلی عقب افزایش پیدا کند. ظرفیت فضای بار 0.89 متر مکعب است که چنانچه صندلیهای عقب خم بشوند به 1.80 متر مکعب افزایش پیدا میکند. نمایشگر لمسی سیستم صوتی (در تیپهای 1LT به بالا) از منوهایی برخوردار است که استفاده از آنها بسیار آسان است. سیستم MyLink نیز با با اپلیکیشنهای محبوبی نظیر Panadora و Stitcher سازگاری دارد. البته این نمایشگر نقاط ضعفی هم دارد و گاهی اوقات دیر به فرامین پاسخ میدهد یا آنها را به کلی نادیده میگیرد.
تجربه رانندگی
کیفیت سواری شورولت Equinox مدل 2015 بستگی زیادی به این دارد که کدام موتور را انتخاب میکنید. با این که موتور چهار سیلندر نیرو و شتابی مشابه سایر موتورهای سوار شده بر روی کراس اوورهای جمع و جور تولید میکند، ولی چندان هم چنگی به دل نمیزند. گاهی اوقات مجبورید پدال گاز را تا آخر بفشارید و این کار مصرف سوخت را بالا میبرد و اگر تجربه رانندگی لذتبخشتری میخواهید، بهتر است موتور شش سیلندر را انتخاب کنید. بهتر است بدانید هندلینگ این کراس اوور هم چندان خاص نیست. فرمان حسی از جاده به راننده منتقل نمیکند و زیاد هم دقیق نیست. طرفی، سیستم تعلیق به گونهای طراحی شده است که هنگام عبور از پیچها نرم باشد. گفتنی است هیچ سر و صدایی وارد کابین نمیشود و کاملاً ساکت و آرام است. رانندگی با شورولت Equinox در جادههای ناهموار خارج شهر زیاد لذتبخش نیست و این کراس اوور جمع و جور بیشتر برای سفرهای جادهای مناسب است.