بازار خودروهای اسپرت همواره با تغییرات بسیار روبرو است و به همین دلیل زنده نگه داشتن یک نام در این کلاس به مدت 20 سال، افتخاری است که نصیب کمتر کمپانی خودروسازی میشود. اما کمپانی آئودی با عرضه نسل سوم TT کوپه در سال 2015 نام و خاطره این خودرو را 20 سال پس از رونمایی از کانسپت آن در فرانکفورت آلمان همچنان زنده نگه داشته است. مدل جدید این کوپه اسپرت، اگرچه بسیاری از مشخصات مدلهای قبلی خود را به ارث برده است، اما مدرنتر بودن آن به نحو بارزی مشخص است.
جلوپنجره بزرگ، یک تکه و برجسته آئودی در کنار چراغهای جلوی کشیده، چهرهای تهاجمی به این آلمانی لوکس بخشیده است؛ در عین حال، گلگیرهای گرد عقب و سقف شیبدار یادآور مدلهای قبلی TT کوپه است. بسیاری از منتقدان بر این باورند که TT صرفا جنبه نمایشی داشته و عملکرد مطلوبی از خود نشان نمیدهد؛ حال باید عنوان کنیم که شاید این موضوع در خصوص مدلهای قبلی این خودرو البته به جز TTS و TT RS صدق میکرد، اما مدل جدید کوپه لوکس آلمانی رضایت رانندگان را جلب میکند.
شایان ذکر است، در طراحی مدل 2015 آئودی TT کوپه، سه مولفه کلیدی مد نظر قرار گرفته است که عبارتند از: طراحی زیباتر، اسپرت تر و استفاده از تکنولوژیهای بیشتر. اگرچه زیبایی یک موضوع شخصی است اما طراحی بدنه این کوپه آلمانی به قدری زیبا و جذاب است که چشم هر بینندهای را خیره میکند؛ کمپانی سازنده آخرین و جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیا را نیز، در این خودرو به کار برده است و بدین ترتیب راحتی و آسایش را برای سرنشینان به ارمغان آورده است. حال، تنها موضوعی که باقی میماند، مسئله اسپرت بودن TT کوپه 2015 است.
یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر با تامین قدرتی در حدود 230 اسببخار و گشتاوری معادل 370 نیوتنمتر کوپه اسپرت آلمانی را به پیش میراند. مصرف سوخت آن نیز، طبق ارزیابیهای انجام شده بین 5.9 تا 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر (با توجه به تیپ انتخابی) تخمین زده شده است. گفتنی است، خودروساز آلمانی امکان انتخاب سه مدل گیربکس را برای TT کوپه 2015 در نظر گرفته است: آئودی TT کوپه با گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل جلو به قیمت 71,950 دلار استرالیا، با گیربکس شش سرعته اتوماتیک S Tronic دوکلاچه و دیفرانسیل جلو با افزایش 3,000 دلاری قیمت، و تیپ چهار چرخ محرک با 3,000 دلار قیمت بیشتر نسبت به تیپ قبلی. این کوپه اسپرت در دو تیپ پایه Sport و S Line در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
اسپرت بودن این خودرو در هندلینگ آن نمایان میشود؛ استفاده از سیستم تعلیق خشک کیفیت رانندگی را کمی کاهش داده و باعث آزردگی خاطر سرنشینان میشود. البته در حال حاضر امکان سفارش سیستم تعلیق قابل تنظیم برای این کوپه اسپرت وجود دارد که مبلغی در حدود 1,730 تا 2,250 دلار به قیمت خودرو میافزاید. علاوه بر خشکی سیستم تعلیق، صدای جاده در داخل کابین بسیار به گوش میرسد که همین امر نیز، دلیل دیگری است بر عدم راحتی TT کوپه.
با این وجود، عملکرد خوب TT در پیچها یکی از بزرگترین مزیتهای آن محسوب میشود. یکی دیگر از نقاط ضعف این کوپه اسپرت، عدم وجود دیفرانسیل ضد لغزش است. برخی مواقع به خصوص هنگام خروج از پیچ، یکی از چرخهای جلو سریعتر از دیگری میچرخد که این امر سبب لرزش خودرو میشود؛ با کاهش قدرت، موتور و در نتیجه خودرو عملکرد بهتری از خود نشان میدهند. به دلیل استفاده از سیستم چهارچرخ محرک Haldex، تیپهای مجهز به این سیستم رضایت خاطر رانندگان را بیشتر از تیپهای دیفرانسیل جلوی TT کوپه جلب میکنند. برای مثال در حالت Dynamic، با در نظر گرفتن سرعت و میزان قفل فرمان، نیروی بیشتری به چرخهای عقب اختصاص مییابد. در مجموع با تغییر میزان نیرو با توجه به شرایط رانندگی، کشش خودرو نیز بهتر شده که همین امر بهبود عملکرد را در بر دارد. هندلینگ تیپهای چهارچرخ محرک نیز، بهتر از دیگر تیپها است.
با این حال، اگر کیفیت سواری رضایت شما را جلب نکرد، مطمئنا کیفیت و زیبایی منحصر به فرد کابین TT چشمها را به سوی خود خیره خواهد کرد. نمایشگر 12.3 اینچی TFT قرار گرفته بر روی کنسول مرکزی که خود کمپانی آن را Virtual Cockpit مینامد، از جمله جلوههای بصرص داخل کابین است. سیستم GPS از منوهای سادهای برخوردار است و سیستم ارتقا یافته MMI نیز، با اهرم و صفحه لمسی خود، کار را برای سرنشینان راحت ساخته است؛ گفتنی است، برای راحتی راننده، دکمههایی نیز روی فرمان تعبیه شده است. کیفیت عالی نمایشگر و سرعت خوب پردازشگر Nvidia (حدود 60 فریم در ثانیه) از دیگر محاسن TT کوپه محسوب میشود.
سیستم کنترل آب و هوا نیز، مورد بازنگری قرار گرفته و به جای نمایشگری که دمای هوا و دکمههای کنترل فنها را نشان دهد، از پنج هواکش گرد توربین مانند استفاده شده است که سه عدد از آنها، وظیفه گرم و سرد کردن کابین را بر عهده دارند. هواکش سمت چپ سرعت فن و تهویه را تنظیم میکند، هواکش وسط وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد و هواکش سمت راست، جهت وزش باد را مشخص میکند. همانطور که پیداست، در این کوپه اسپرت سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، حتی به صورت سفارشی نیز، وجود ندارد که در این محدوده قیمت موضوع عجیب و آزاردهندهای نیست. همچنین، با سفارش دریچههای مجزا برای صندلیهای جلو به قیمت 750 دلار، میتوان دمای آن قسمتها را نیز در صورت تمایل تغییر داد.
وجود این دریچهها در کنار کیفیت عالی مواد مورد استفاده برای داشبورد و دربها، روکش چرمی فرمان، تزئینات چرم و آلکانترا برای صندلیهای برقی جلو و فلزات کار شده زیبا برای دستگیرهها و کنسول مرکزی، حسی از رضایت و راحتی را در سرنشینان ایجاد میکند. شایان ذکر است، با سفارش تیپ S Line میتوانید از صندلیهای بزرگتر و اسپرتتر با بالشتکهای انعطاف پذیر و تزئینات متفاوت بهرهمند شوید.
راحتی صندلیهای جلو در کنار فضای کافی برای قرار دادن وسایل و سوکتهای USB قرار گرفته داخل محفظه سرپوشیده روی کنسول مرکزی، آسایش و آرامش را برای سرنشینان جلو به ارمغان میآورد. لازم به ذکر است، TT کوپه نخستین محصول آئودی است که از سوکتهای USB و کابل اتصال سفارشی بهره میبرد؛ بدین ترتیب، سرنشینان میتوانند در حین حرکت وسایل الکترونیکی خود از جمله تبلت را شارژ کنند.
با این وجود، فضای نامناسب صندلی عقب سرنشینانی با قد بیش از 150 سانتیمتر را حتی در سفرهای کوتاه مدت، آزار میدهد و به همین دلیل بهتر است خریداران TT کوپه را یک خودروی دو سرنشین با صندوق عقبی جادار فرض کنند؛ شایان ذکر است، در پشت صندلی فضایی به حجم 305 لیتر وجود دارد که با تا کردن صندلی این مقدار به 712 لیتر افزایش پیدا میکند. نسل جدید TT کوپه خودرویی است آشنا اما پیشرفته که شایستگی نام و آوازه خودروسازی چون آئودی را دارد و اگرچه بدون عیب و نقص نیست، اما محاسن آن خیلی بیشتر از معایبش به چشم میآید.