کمپانی مرسدس بنز همواره با خودروهای لوکسش که شما را در کمال آسایش و راحتی جابهجا میکنند، شناخته میشود. همه ما محصولات این کمپانی را دوست داریم؛ چراکه با راحتی و آرامش بینظیر خود، بهشتی امن را برای ما فراهم میآورند. اما این بار مهندسان باهوش این خودروساز آلمانی اقدام به ساخت کامیونی با قابلیت انجام کارهای سنگین نمودند: زتروس، مقاومترین کامیون این کمپانی!!! ضدگلوله بودن بدنه، رانندگی با این کامیون را در مناطق جنگی به یک پیادهروی لذتبخش در پارک تبدیل میکند. مرسدس بنز زتروس با سیستم چهار چرخ محرک و به دو صورت دو محور با وزن خالص 16.5 تا 18 تن و سه محور با وزن خالص 25 تا 27 تن عرضه میشود. گفتنی است، حداکثر بار مجاز برای مدل دو محور حدود 10 تن و برای مدل سه محور حدود 16 تن میباشد (بدون در نظر گرفتن وزن بدنه).
طراحی بدنه
طراحی قرص و مستحکم بدنه این غول آلمانی، هیچگونه تردیدی در خصوص ماهیت باری و تجاری آن و قابلیت رانندگی در شرایط مختلف به جا نمیگذارد. قرار گرفتن کابین زتروس در پشت موتور آن، بهترین حالت را برای رانندگی در شرایط سخت بدون مختل کردن آسایش راننده فراهم میآورد. در این حالت، کابین در موقعیتی پایینتر و پشت محور جلو قرار میگیرد که این امر در کاهش تکانها و افزایش راحتی راننده نقش بسزایی دارد.
به لطف ارتفاع زیاد شاسی از سطح زمین و چرخهای بسیار بزرگ، رفتن به جنگلهای بکر، سایتهای ساختمانی، مناطق برفی و زمینهای گلی و باتلاقی بسیار راحت است. موتور و شاسی زتروس همانند آکتروس و آکسور، اما با قدرت بیشتری است که این امر مقاومت آن را افزایش میدهد. در جلوی کاپوت چهارگوش، جلوپنجرهای عمودی با سه نوار افقی قرار دارد و ستاره سه پر مرسدس بنز نیز در وسط آن جای گرفته است.
شکل عضلانی گلگیرها حسی از قدرت را به بیننده منتقل میکند و دو راهنما قرار گرفته بر روی آنها نیز، بر زیبایی هر چه بیشتر این غول آلمانی میافزایند. چراغهای جلو نیز، بر روی سپر سه تکه که از فولاد مقاوم ساخته شده است، قرار گرفته و همین امر انجام هر کاری را بدون کوچکترین مشکلی امکانپذیر میسازد.
طراحی داخلی
به دلیل ارتفاع زیاد شاسی از سطح زمین، دسترسی به کابین کمی سخت میباشد و به کمی تلاش و ممارست نیاز دارد. اما به محض اینکه وارد کابین شوید، محیطی با ارگونومی عالی و فضای بزرگ در اختیار شما قرار میگیرد. گفتنی است، در کابین زتروس نباید به دنبال طراحی شیک و مدرن باشید، چراکه مهندسی این کامیون به شکلی است که بیشتر بر روی کارایی تاکید کرده تا تجمل گرایی. البته کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده بسیار عالی بوده و استفاده از زتروس را همیشگی میسازد؛ قرار گرفتن هر چیز در جای خود، یک بار دیگر ما را به تحسین و تکریم مهندسی آلمانی وامیدارد.
کابین این آلمانی پر قدرت ظرفیت سه سرنشین را دارد و هر سه صندلی با کمربند ایمنی و محافظ سر تجهیز شدهاند. خریداران در صورت تمایل و به منظور بهرهمندی از رفاه و آسایش بیشتر میتوانند صندلیهای بادی را برای زتروس سفارش دهند. صندلیها اگرچه کمی بیش از حد صاف و هموار هستند، اما با وجود امکان تنظیم در حالتهای مختلف شما میتوانید به راحتی بهترین موقعیت برای راندگی را مشخص کنید. کمپانی سازنده با ایجاد تغییراتی در کیلومترشمار قرض گرفته شده از آکسور، آن را با شرایط و اولویتهای زتروس هماهنگ کرده است. چیدمان خوب ادوات و تجهیزات استفاده از آنها را راحت و آسان میسازد؛ در صفحه کیلومترشمار نیز، یک سرعتسنج، دورسنج، آمپر سوختو فشار باد به همراه یک نمایشگر کاربردی وجود دارد.
در سمت راست فرمان، دکمهها و اهرمهای تنظیم آینهها، سیستم تهویه مطبوع، قفل دیفرانسیل، و دنده آف رود قرار دارند؛ همچنین، شما میتوانید وسایل مورد نیاز خود را در چهار قفسه تعبیه شده زیر سقف قسمت جلو قرار دهید. محفظه قرار گرفته در قسمت میانی زیرآرنجی نیز، با وجود دو جالیوانی، از کارایی بسیار خوبی برخوردار است.
قدرت و عملکرد موتور
پیشرانه شش سیلندر خطی 7.2 لیتری موجود در زتروس، با تبعیت از استاندارد یورو 5 و تولید قدرتی معادل 326 اسببخار و گشتاوری در حدود 1,300 نیوتنمتر در بازه 1,200 تا 1,600 دور بر دقیقه، این کامیون آلمانی را به پیش میراند (مدل یورو 3 این پیشرانه نیز، وجود دارد). کمپانی سازنده دو نوع گیربکس برای زتروس در نظر گرفته است: نه سرعته هیدرولیک-پنوماتیک دستی به صورت استاندارد، و شش سرعته اتوماتیک Allison به صورت سفارشی.
شایان ذکر است، پیشرانه موجود با ارائه عملکردی بینظیر، با به چالش کشیدن شرایط مختلف، از پس هر کاری برمیآید. سیستم چهارچرخ محرک نیز، به گونهای طراحی شده است که زتروس را در جادههای ناهموار و آفرود آماده حرکت میسازد و قابلیت حمل بارهای سنگین را به آن میبخشد.
تجربه رانندگی
طراحی سیستم تعلیق زتروس با وجود فنرها و کمک فنرهای پارابولیک، رانندگی نرم و راحتی را برای این سنگین وزن آلمانی فراهم میآورد؛ گفتنی است، با وجود چنین سیستم تعلیقی شما میتوانید به راحتی از گودالهایی به عمق 0.8 تا 1.2 متر عبور کنید. استفاده از شاسی نردبانی با افزایش مقاوت زتروس، انعطافپذیری آن را نیز بهبود میبخشد و در نتیجه عملکرد و هندلینگ فوقالعادهای برای این کامیون به ارمغان میآورد.
نظر نهایی
با یک بار تماشا و رانندگی با مرسدس بنز زتروس، محال است شیفته این کامیون نشوید. خودروساز آلمانی با کنار هم قرار دادن استحکام، کیفیت ساخت عالی، پیشرانههای پرقدرت و شاسی مقاوم، ترکیب بینظیری را در اختیار خریداران قرار میدهد. در داخل کابین نیز، هر آنچه برای راحتی و آسایش راننده و دیگر سرنشینان لازم است، وجود دارد. بدین ترتیب، میتوان گفت کمپانی مرسدس بنز یک بار دیگر تواناییها و قابلیتهای منحصربه فرد خود را به رخ همگان کشیده است.