آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

وقتی نام تیم فراری به گوش‌مان می‌خورد، بلافاصله تصویر راننده‌هایی افسانه‌ای نظیر نیکی لاندا (Niki Lauda)، جان سارتیز (John Surtees)، نیل مانسل (Nigel Mansell)، آلین پروست (Alain Prost)، روبنز باریچلو (Rubens Barrichello) و مایکل شوماخر در ذهن‌مان مجسم می‌شود. با این حال، فراری بیش از یک تیم موفق و پر افتخار است. در سال 1929 وقتی انزو فراری (Enzo Ferrari)  کمپانی Scuderia Ferrari را بنیان‌گذاری کرد، تولید خودروهای جاده‌ای را مد نظر قرار نداشت. او می‌خواست بخشی از دنیای اتومبیل‌رانی باقی بماند. او در سال 1938 به تیم اتومبیل‌رانی آلفارومئو ملحق شد. در خلال جنگ جهانی دوم، دولت کمپانی آلفارومئو را تصاحب کرد تا برای او کار کند، ولی بخش کوچکی که توسط انزو فراری اداره می‌شد، از نگاه‌ها به دور ماند و به فعالیت خودش ادامه داد. انزو فراری برای مدت چهار سال اجازه نداشت در مسابقات اتومبیل‌رانی شرکت کند ولی با وجود همه محدودیت‌ها، خودرو Tipo 815 را تولید کرد.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

در سال 1943، انزو فراری عملیاتش را به شهر مارلنو در شمال ایتالیا منتقل کرد و تا به امروز هم مقر فراری در همین شهر قرار دارد. بعد از این که در سال 1944، کمپانی بمباران شد، مورد بازسازی قرار گرفت و قسمت مخصوص ساخت خودروهای جاده‌ای نیز به آن اضافه گشت، البته اضافه کردن این بخش بیشتر به این خاطر بود که پول لازم برای تولید اتومبیل‌های مسابقه‌ای فراهم بشود. خودرو فراری 125S اولین خودرو جاده‌ای ساخت کمپانی فراری بود و در سال 1947 تولید شد. انزو فراری تمایل نداشت خودروهایی تولید کند که مردم به خاطر تجمل آن را خریداری کنند و نه به خاطر عملکرد، ولی محبوبیت خودروهایش روز به روز بیشتر شد و به خاطر زیبایی، عملکرد عالی و سرعت زیاد، زبانزد خاص و عام شدند. امروزه افراد ثروتمند و مشهور سعی می‌کنند یک دستگاهع خودرو فراری به کلکسیون‌شان اضافه کنند تا نمادی از جایگاه بالای‌شان باشد.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

نشان معروف فراری نمادی از خاص بودن است. این نشان، یک اسب سیاه را به نمایش می‌گذارد که روی پس زمینه‌ای زرد رنگ روی دو پا ایستاده است. حروف SF یا همان Scuderia Ferrari در طرفین اسب به چشم می‌خورند و رنگ‌های پرچم ایتالیا (سبز، سفید و قرمز) در بالای لوگو مشاهده می‌شوند. در مورد نحوه نامگذاری خودروها باید تا سال 1990، خودروها به اسم موتوری که روی آن‌ها نصب می‌شد نامگذاری می‌شدند، به طور مثال 206 به معنای این است که موتور 2.0 لیتری و 6 سیلندر است، یا 348 به معنای این است که موتور 3.4 لیتر حجم دارد و 8 سیلندر است. در این خودروها، حجم موتور تا دهم لیتر اندازه‌گیری می‌شود ولی در مورد موتور خورجینی 12 سیلندر، حجم هر تک سیلندر با واحد سانتیمتر مکعب مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد و به ترتیب، فراری  365 Daytona یک خودرو 12 سیلندر خورجینی است که حجم موتور آن به 4,380 سی‌سی می‌رسد. حجم موتورهای 12 سیلندر خطی به لیتر بیان می‌شود. استیل و طراحی دنده نیز در نحوه نامگذاری خودرو نقشی مهم ایفا می‌کند ولی با این که طی سالیان گذشته نمای ظاهری و اسامی تغییر کرده‌اند ولی عملکرد همچنان دست نخورده و عالی باقی مانده است.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

کار کردن در کارخانه فراری در شهر مارلنو ایتالیا یک رویا است. با این که کارکنان آزادند هر لباسی بپوشند ولی رنگی به جز قرمز به چشم‌تان نمی‌خورد. کارگاه‌ها با لوگو فراری تزیین شده‌اند، و اشیایی که یاد و خاطره تیم فراری را در ذهن‌ها زنده می‌کند در همه جا دیده می‌شود. یک خودرو قبل از این که به طور کامل ساخته بشود، از حدود 30 کارگاه عبور می‌کند و این کار بسیار با حوصله و بدون عجله صورت می‌گیرد.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

ماشین‌آلاتی که خودشان یک اثر هنری هستند، خلق رنگی بسیار زیبا بر روی بدنه را تضمین می‌کنند، ولی نصب صندلی‌ها و داشبوردهای سفارشی با کمال دقت و به صورت دستی انجام می‌گیرند. کارگاه تولید موتور به خاطر بهره‌گیری از خط تمام اتوماتیک، روزانه حدود 50 دستگاه موتور تولید می‌کند و حدود صد نفر کارگر دارد. خط اتوماتیک میزان خطا را کاهش و سرعت تولید را افزایش می‌دهد. به جرأت می‌توان گفت کارخانه آمیزه‌ای است از روش‌های موشکافانه قدیمی و فناوری‌های بسیار جدید که در یک فضای کاری بسیار بزرگ و آرامش‌بخش قرار گرفته است. می‌توان گفت امروزه تولید یک دستگاه خودرو فراری سریع‌تر از دوران انزو فراری صورت می‌گیرد ولی افتخار و شوری که در هر خودرو فراری دمیده می‌شود، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت دوم)


منبع

AutoRacing

برچسب : فرمول 1 , فراری , مایکل شوماخر , نیل مانسل , آلین پروست , انزو فراری , Tipo 815 , فراری 125S






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

ایمان
0

فرمول یک فقط فراری بعد مکلارن
12:57  1394/06/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : اطلس اونایی که تحویل زمستان پارسال بودن رو ندادن ایشالا برای تورو هم نمیدن ما یکم میخندیم :)))
آراد : تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
آراد : یه عده ترسیدن چون هیچی از سایپای دزد بعید نیست از نظر منم اشتباه کردن چون حق خودشون رو باید میگرفتن اما شما یکم ادب داشته باش،لزومی نداره تربیت واقعیتو به همه نشون بدی
اطلس بهمن : سلام ممنونم میشم هر وقت فاکتور شدی تو این گروه اطلاع رسانی کنی من هم منتظر فاکتور هستم الان زنگ زدم سایپا گفت دارن ۱۴بهمن فاکتور میکنن
s5 : سلام. ثبت نام 30 مهر شاسی نشده
سعید : سلام. من تحویل 24 دی بودم، چند روز پیش فاکتور شد. به احتمال زیاد برا شما هم چند روز دیگه فاکتور میشه. 4 تا 5 ماه تاخیر داره
زهرا : از ثبت نام شهریور ماهی ها که هنوز شاسی نشده اطلاعی دارید؟؟
زهرا : من شهریور بودم و شاسی نشده
کاظم : فکر کنم تا سال‌ها باید به پیشنهادات غیر اجباری سایپا فکر کنیم و قبول نکنیم.
منصوری : سلام اسفندیا کسی دعوتنامه نیومده براش تا کی باید صبر کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کشاورز : دوگانه اسفند تعداد خیلی کم هست هیچکس هم دشمن شما نیست اگر 5 هزارتا اسفند ماهی باشید یا پنج میلیون نفر که شکایت کنید هیچکس زورش به سایپا نمیرسه دعوتنامه میاد خودتون رو ناراحت نکنید
کشاورز : اعصاب خودد خورد نکن تا فردا
ایکس22 : سلا م برای.منم قراردادنقدی26بهمن الان نزدیک50روزه تخصیص خورده ولی فاکتور نمیشه
دنا پلاس اتومات بهار 1403 : برج 11 یک بار اومد موفق نشدم سریع پر شد دیگه تا الان هیچی نیومده
29اسفند : دیروز تبدیل بزنی از سورن به 207امروز فاکتور بشی .بعد خود ثبت نامی 207باید انتظار بکشه.
ساینای من : دوستان نظرتون در مورد تبدیل ساینا به رانا پلاس چیه اطلاعاتی دارین.بفروشمش
شهاب : رفقای سورن موتور جدید در جریان باشید که هنوز تحویل 12 فروردین درحال فاکتور هست، امروز هم تعدادی فاکتور شدن بعد از وقفه چندروزه متاسفانه روند فاکتور خیلی کنده ولی متوقف نیست
یعقوب : برادر چی شد هنوز فاکتور نشدی
زهرا : واسه من چیزی نیس
اسمخانی : سلام داداش به فردا امیدوار باشیم که دعوت ناهه اسفد میاد