اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است 

اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است

 
تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
 
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.
 
هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
 
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»
 
وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»
 
فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.
 
وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»
 
اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.
 
مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.
 
ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.
 
تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.
 
تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.
 
این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.
 
فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
 
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»
 
لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.
 
لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.
 
وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع

خبر آنلاین

برچسب : اقتصاد , راکد , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علیرضا
2

که چی؟ بی ام و آی هشت فقط صدی دو لیتر مصرفشه.اینجوری که اگه این ماشینا بیان قیمت بنزینش کمتر از این لگنای بی مصرفه
22:07  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
رضا
9

بازهم نظرکارشناس معلوم الحال.خسته نشین از این همه کلک و دروغ . با این همه دروغ تا حالا چی گیرتون اومده جز خفت هنوز آدم نشدین
11:20  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
16

صحیح است.
" با نخریدن خودرو صفر، به کاهش قیمت ها کمک کنیم."
10:05  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام نه ربطی نداره تو خودش خود به خود بروز رسانی میشه چند وقت یکبار برای ما تا الان ۵بار بروز رسانی شده ولی از فاکتور خبری نیست بر پدرشون لعنت باد
مهر ۴۰۵ : طبق روند تحویل مهر ۴۰۵
جک s3 به sr3 : آخه از اول اردیبهشت همینو میگن الان هم تا آخر خرداد می خوان همینو بگن اصلا شاید ماشینی در کار نیست !
حسن : واقعا خدا لعنت بکند کسی که تو این ماجرا حق زن وبچه من را داره چپاول میکنه این پول توجیب هرکسی بره حرام است ویک ریالش را من راضی نیستم .از مسؤل مدیران خودرو گرفته تا به بالا
ali s3 : امروز نمایندگی رفتم. راست یا دروغ میگفتن این ماه شاسی میشید. گفتم ماه قبل هم همین رو میگفتید
تارا اتومات : تاریخ آماده برای صدور فاکتور به روز شده ...
محمد به نرگس : نرگس خانوم ده روز میشه. برای من امروز صبح تاریخ آماده برای فاکتور بروز شده و ما به لاتفاوت بیمه شش میلیون کم شده بنظرتون کی فاکتور میشه؟
تارا اتومات تیتان 30اسفند سرامیک : دوستان آماده برای صدور فاکتور کن بروز شده میشه بگید ربطی به زمان فاکتور شدن داره؟
حسین شاهین اتومات : سلام تشکر ویژه از دوستانی ک لطف کردن و امروز زحمت کشیدن رفتن جلو شرکت سایپا اعتراض کردن🙏 اینترنشنال اعتراضات برا شاهین رو پخش کرد امیدوارم تلنگری باشه به مسئولین سایپا👍👌
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین ساینا واریزی 1اسفند : سلام توحید لطفا جواب بده من 1اسفندم روزی چند بار چک میکنم ب حالت قبل اصلا برنمیگرده 1اسفند تکمیل وجه و 1اسفند سخا ثبت کردم.و ب حالت قبل اصلا برنمیگرده پیش فروش بودم اردیبهشت پارسال.چون طرف 2 یا 4اسفنده میگه برگشتم عقب
آریزو 6 پرو : دوستان از اریزو 6 پرو خبری ندارین؟ این مجوز ها شامل این خودرو نمیشه؟
صادق 207خرداد : سلام دوستان تحویل هفده خرداد طرح مادران تبدیل به رینگ فاکتور ث پلاک شدم الان سه روزه رو صدور اسناد میچرخه کی بیاد نمایندگی خدا داند بخدا خسته شدیم
https://www.karzar.net/212874 : مدیر ارتباطات سایپا یک ماه پیش بود اومد این چرندیات و گفت و اصلا ربطی به این دونفری هم که رفتین زحمت کشیدین،ولی دریغ از بنر یا یه صفحه آچار، سیاهی لشکر شاهین بودین نداشته ،این و یک ماه پیش خبر گذاریا در مورد اطلس خبر گذاشتن
GXL.کوئیک : منم 22آبان1403پذیرش ولی تکمیل وجه 27اسفند عوارض و مالیات 3اردیبهشت هنوز فاکتور نشده
مهسا 28بهمن : داداش یعنی بار میزنن پس
مصطفی : تکمیل نکردم بهمن ماهی هستم
X33 : به این شرکت دزد ایران اعتماد نکنید خدا شاهده من الان شش ماه از تاریخ ثبت نام قطعی که کردم گذشته پول را هم یکجا دادم فقط آخر دی ماه شماره شاسی خورد و دیگه تکون نخورد الان هم که پیامک دیون زده 110میلیون من که پرداخت نمیکنم این تهدیدات دزدیران هم به درد خودش میخوره تارخ تحویل و......هم از روی سایت برداشته فقط قوه قضاییه می تونه این پولواز من بگیره بده به اینا اینکه دزدیران اعلام می کنه قرارداد را فسخ می کنه گوه زیادی که مدیرانش دارن میخورن
Gxl اردیبهشت : سلام سخا رو کی تحویل دادی شماره پذیرش چنده؟
اکستریم vx : سلام فقط دوستان جای امیدواری و خوشحال کننده انجاست که مجوز ها از روزانه 400 تا رسیده به 1000هزارتا اگه 10 روز این روال ادامه پیدا کنه 10 هزار تا خودرو از زندان مدیرات خودرو خروج پیدا میکنه