بررسی بی ام و i8

بررسی بی ام و i8

دوستش داشته باشید یا نه، بی ام و i8 نگاهی است جسورانه به آینده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شکل و قیافه ماشین هایی را دارد که به زودی وارد بازار می‌شوند. اگر سری به کارخانه تولید این خودرو در شهر Lake Moses واقع در ایالت واشنگتن بزنید، متوجه خواهید شد که تنها تفاوت این کارخانه با دیگر کارخانه های خودروسازی در این است که آن جا ماشین نمی‌سازند، بلکه بدنه هایی از فیبرکربن می‌سازند که ماده‌ای گران قیمت و بسیار سبک است و خودروسازان چند دهه روی آن مطالعه کرده‌اند. این کارخانه که به صورت مشترک توسط کمپانی بی ام و و کارشناسان فیبرکربن کمپانی SGL Group اداره می‌شود، آزمون سختی است که تعیین می‌کند آیا BMW i – یعنی زیر مجموعه ‌ای از برند بی ام و که خودروهای i3 و i8 را تولید می‌کند- در نهایت موفق خواهد بود یا نه؟

بررسی بی ام و i8

تولید مدل هایی از i8 که سوخت های جایگزین مصرف می‌کنند، به دلایلی از جمله قیمت گران، هنوز قطعیت ندارد. با این حال کمپانی بی ام و ادعا می‌کند می‌تواند در برابر رقبایش برگ برنده‌ای رو کند؛ چون فیبرکربن این کارخانه از فیبرکربن سایر کارخانه ها محکم‌تر و سبک‌تر است و تولید آن هم، ارزان‌تر تمام می‌شود.

بررسی بی ام و i8

بی ام و i8 مدل 2014، یک خودرو اسپرت هیبریدی است که در نتیجه استفاده از مواد پیش‌ساخته در تولید آن، از وزن بسیار کمی برخوردار است، عملکرد خوبی دارد و قیمت آن هم یک میلیون دلار نیست. عملکرد درخشان این آلمانی زیبا از پلت‌فرم آن ناشی می‌شود. این پلت‌فرم، از دو قطعه پلاستیک فشرده فیبرکربنی (CFRP) ساخته شده و کابین سرنشینان، روی یک شاسی آلومینیومی سوار شده است.

بررسی بی ام و i8

باتری لیتیوم-یونی در وسط خودرو و پایین‌تر از کف ماشین نصب شده است؛ این نوع طراحی، بیانگر مرکز ثقل پایین و توزیع وزن 50/50 می‌باشد. از طرفی، با در نظر گرفتن وزن 1,485 کیلوگرمی i8، می‌توان گفت این خودرو حدودا 45 کیلوگرم از بی ام و M235i سبک تر است.

بررسی بی ام و i8 بررسی بی ام و i8

شایان ذکر است، موتور برقی این خودرو، 130 اسب‌بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس دو سرعته به چرخ های جلو منتقل می‌کند؛ موتور بنزینی سه سیلندر 1.5 لیتری نیز، 231 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 320 نیوتن‌متر را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می‌کند؛ گفتنی است، این موتور از خانواده همان موتوری است که نیروی پیشرانه مینی کوپر جدید را فراهم می‌کند. در نتیجه استفاده از این پیشرانه هیبریدی، نیرویی معادل 361 اسب‌بخار، چهار چرخ i8 را به حرکت درمی‌آورد.

بررسی بی ام و i8

همین چیدمان است که باعث می‌شود سرعت بی ام و i8 ظرف 4.4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. برای یک ماشین اسپرت واقعاً زمان کمی است و همین امر، بی ام و را در ردیف پورشه 911 و هم‌قطارانش قرار می‌دهد. البته سیاست کمپانی بی ام و این است که به جز ماشین های سری M، حداکثر سرعت همه مدل ها به طور الکتریکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود بشود. به این ترتیب، وقتی راننده حالت چهار چرخ محرک را انتخاب می‌کند، مهندسی بی‌نظیر ماشین بیشتر به چشم می‌آید.

بررسی بی ام و i8

این خودرو هیبریدی، پنج حالت مختلف برای رانندگی ارائه می‌دهد: حالت های eDrive و eDrive EcoPro (که هر دو تمام الکتریکی هستند)، حالت های Comfort و Comfort EcoPro (که نیمه الکتریکی و نیمه بنزینی هستند)، و در نهایت حالت Sport که حداکثر توان هر دو منبع نیرو را به کار می‌گیرد. بی ام و i8 در حالت تمام الکتریکی شتاب بی‌نظیری دارد، ولی این شتاب خیلی زود فروکش می‌کند. حالت EcoPro نیروی بیشتری در اختیار می‌گذارد، واکنش بیشتری دارد و پدال گاز را بیشتر از پا در می‌آورد.

بررسی بی ام و i8

این مدل از بی ام و  می‌تواند در حالت eDrive به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و باتری آن هم تا 37 کیلومتر دوام می‌آورد. البته این اعداد و ارقام برای یک خودرو هیبریدی امروزی زیاد بالا نیست، ولی با مصرف سوختی معادل 2.1 لیتر به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی، می‌توان گفت که موتور بنزینی i8 بسیار کم مصرف و صرفه‌جو است.

بررسی بی ام و i8
بررسی بی ام و i8 بررسی بی ام و i8
بررسی بی ام و i8 بررسی بی ام و i8
بررسی بی ام و i8

همانطور که انتظار می‌رود، اوج هیجان وقتی است که حالت Sport فعال بشود. نور آبی رنگ و زیبای صفحه کیلومترشمار به سرخی می‌گراید و موتور کوچک بنزینی با خشمی باورنکردنی می‌غرد. با این حرف ها، خصوصیات قابل ذکر بی ام و i8 عبارت است از: شاسی، هندلینگ و سیستم تعلیق بسیار خوب. این قسمت ها بر موتور هیبریدی و دیگر ویژگی های این ماشین می‌چربند. حتی وقتی ابزارهای کمکی هم به کار گرفته نشوند، نمی‌شود به گرد پای بی ام و i8 رسید.

بررسی بی ام و i8

سیستم تعلیق قابل تنظیم، پستی و بلندی های سطح جاده را به راحتی می‌خورد. مرکز ثقل پایین و تعادل تقریباً تمام و کمال این خودرو، آن را از هرگونه تکان و لغزشی دور می‌کند. هم‌چنین، سیستم چهار چرخ محرک آن باعث می‌شود، صرف نظر از شرایط جاده، اصطکاک در بالاترین حد ممکن باشد. ترمزهای ناقل گشتاور (torque-vectoring brakes) نیز، هرگاه فشرده شوند، خودرو را سر نفس‌گیرترین پیچ ها جمع می‌کنند.

بررسی بی ام و i8

البته هروقت بی ام و i8 از نظر قیمت جلو بقیه ماشین های اسپرت کم می‌آورد، حالت Sport به کمکش می‌آید. در این حالت، اگرچه فرمان نرم و سبک است، ولی هرچه گاز بدهید، نیرو به طور مستقیم به چرخ های جلو منتقل نمی‌شود و واکنش، قدری کند است؛ اما بزرگ ترین مشکل این خودرو، سیستم ترمز آن است.

بررسی بی ام و i8

هنگام رانندگی در شهر، بی ام و i8 همان ترمز لجوج و سرسخت قدیمی و گیج را دارد که ظاهراً برای خودروهای هیبریدی زیاد غیر طبیعی نیست؛ به این ترتیب، هنگام پایین رفتن از جاده های پر پیچ و خم کوهستانی، ترمزها ضعیف به نظر می‌رسند، خشک و خشن می‌شوند و حس اعتماد را به راننده القا نمی‌کنند.

بررسی بی ام و i8

بدون تردید می‌توان گفت که ماشین های اسپرت به افسارهای بهتری نیاز دارند. از یک دیدگاه واقع‌بینانه‌تر، بی ام و i8 شبیه هیچ کدام از خودروهای دیگر نیست. حتی در شهرهای پر ترافیک هم، خودش را از شلوغی بیرون می‌کشد. طراحی آن آیرودینامیک و واقعاً جسورانه است، در کابین داخلی هم استانداردهای جدیدی وضع شده است که از جمله آن ها می‌توان به استفاده از مواد بازیافتی قابل بازیافت با کیفیت اشاره کرد. با اطمینان می‌توان گفت، بی ام و i8 در بین هم‌قطارانش لوکس‌ترین ماشین است.

بررسی بی ام و i8 بررسی بی ام و i8
بررسی بی ام و i8

کابین i8 ظرفیت چهار سرنشین را دارد؛ با این وجود، صندلی های عقب آن خیلی کوچک هستند. درهای خفاشی رو به بالا باز می‌شوند و جای نسبتاً زیادی برای سوار شدن در اختیار می‌گذارند. برای سوار شدن به این خودرو، باید همانند ماشین های مسابقه ای، ابتدا جلو در بزرگ فیبرکربنی خم بشوید، بعد روی صندلی بنشینید. معمولاً دست همه به دستگیره‌ای که باید با آن در را بست، می‌رسد. فضای بار کوچکی در عقب قرار دارد ولی صندلی های عقب هم برای جا دادن اسباب و اثاثیه مناسب هستند.

بررسی بی ام و i8

امسال شاهد ورود سه خودرو اسپرت هیبریدی بسیار پیشرفته به میدان بودیم: لافراری، مک‌لارن P1 و پورشه 918Spyder. اگرچه بی‌ام‌و i8 عملکردی همتراز با این سه رقیب ندارد، ولی مدعی است که از نظر قیمت یک خودرو اسپرت واقعی است. همچنین خودرویی است که هواداران واقعی باید نگاه دقیق‌تری به آن بیندازند ...! هواداران می‌توانند ماشینی را برانند که تفکری از آینده‌ای نه چندان دور را به اشتراک می‌گذارد. 


منبع

CarAdvice

برچسب : i8 , M235i , i3 , مینی کوپر , بی ام و , پورشه 911 , مکلارن P1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

محمد
3

این ماشین کوروکم هس؟!
01:57  1398/03/27
پاسخ دادن
بهنام
7

طراحی فوق العاده زیبایی داره
14:16  1394/10/17
پاسخ دادن
نیما
3

ی مهندس تو ایران شاید پول در نیاره ولی تو خارج مهندسا از این بهترم سوار میشن
00:43  1394/10/16
پاسخ دادن
مهران
6

از این بهتر دیگه چی آخه ؟؟؟؟!
13:45  1394/10/17

امیـــد
18

طراحیش خیلی خوبه لعنتی!
ادم از دیدنش سیر نمیشه, با نگاه کردن به هر قسمت ماشین احساس میشه دریایی از مهندسی روز دنیا پشتشه..
واقعا افرین به کمپانی کبیر BMW..
03:04  1393/03/03
پاسخ دادن
L
14

خیلی ماشین توپیه واقعا به دل میشینه واقعا هم ظاهرش خوبه هم باطنش خیلی خوش استیله تلفیقی از هنر و صنعت عروس جاده.
14:36  1393/03/02
پاسخ دادن
مهدی
6

نمیدونم چرا با این همه جالب بودن و عملکرد بسیار عالی به دلم خیلی نمیشینه. البته فکر کنم برای ظاهر خیلی جدیده شه. پیر شدیم رفت...
01:05  1393/03/02
پاسخ دادن
میثم
32

واقعا چی میتونم بگم که نگفتنم بهتر است این خودرو با این طراحی عالی که بر خلاف بسیاری از خودرو های اسپرت فضایی و بی نمک هستن جالب و کار امده و در بیشتر جاده های جهان میشه ازش استفاده کرد و ده ها امکانات دیگه و امنیت و راحتی. ولی افسوس و صد افسوس که من لیسانس مکانیک ایرانی و هزاران مثل من باید ارابه مرگ یعنی پراید و سمند سوار شیم و ارزوی همچین ماشینایی رو با خودمون به گور ببریم اصلا بیاد تو ایران همچین ماشین چند صد میلیونی فقط مال اقازاده هاست خدا از باعث و بانی اش نگذره
19:19  1393/03/01
پاسخ دادن
amir
6

آقا میثم نظر شما رو در رابطه با ارابه های مرگ قبول دارم ولی شما اگه تو خارج بودی هم حداکثر بی ام و ۵۵۰ میخریدی مگه کل یه مهندس ساده چقدر پول در میاره که بخواد این ماشین رو بخره
16:00  1393/03/03

حیدر
4

آمین
16:26  1393/03/03

حسین
6

چند صد میلیونی نه دو میلیادر !!
14:53  1394/05/07

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ساینا دوگانه : اینکه به اسفندی ها دوگانه را تحویل خواهند داد قطعی هست ولی کمی تحمل . بعد چهار پنج خرداد دعوتنامه با همون مبلغ قبلی میاد . همونطور که به بهمنی ها پیشهاد ماشین های ۸۵ گاته را دادند و نپذیرفتند ودعوتنامه دوگانه براشون ارسال شد فقط بیست روزی صبور باشید
4j : من جک جی فور نوشتم فروردین اونم تحویل نمیدن ب موقع؟گفتن 60 روزه
تارا v1 پلاس : فکر نکنم تا اعلام قیمت جدید کارخانه ایرانخودرو بصورت انبوه خودرو فاکتور کند چون برای افزایش قیمت کارخانه کمبود خودرودر بازار و به تبع افزایش قیمت بازار زمیه خوبی فراهم میاره. قضیه پارس متفاوت هست که دارند فاکتور میکنند چند ماه تاخیر داره و با افزایش زیاد فاکتور میشه و گرنه فاکتور بقیه خودروها بصورت قطره چکانی است
رضا : در جواب مسعود الان شما این همه هیت دادی ب اطلس فرق ظاهری ۲۰۷ با ۲۰۶ دقیقا چیه؟ 🤣 ۲۰۷ ام ۴۰۰ میلیون بیشتر نمی ارزه با توحه ب قیمتاا کارخونه 🤣 اخه ۹۰۰ میلیون ۸۰۰ میلیون داره معامله میشه بازار آزاد بدنه پلاستیک بیشتر مقاومت داره تا ۲۰۷🤣 ۴۰۵ با پارس سورن سمند رانا تارا خیلیییییییییییی فرق دارن 🤣لابد
جک اس فایو ۲۴ مهر : اونوقت اگه کسی ۲۰۰ تومن نداشته باشه باید چیکار کنه؟؟؟
سهند : سلام دوستان کسی قیمت دقیق سهند می‌دونه چرا اینقدر گرانه نسبت به شاهین واطلس مگه چه داره
J7تبربز : با سلام از دوستان کسی هست این روزها j7تحویل گرفته باشه ثبت نامی چه تاریخی هستین برای بنده کارت ماشین٫سند ماشین و بیمه نامه هم اومده ولی خبری از خود ماشین نیست قرار تحویل ۱۱بهمن هستیم
امین : بله از طریق نمایندگی اقدام کنید میشه . نامه میزنن و رنگ عوض میشه. اگر گفت نمیشه اصرار کن نامه بزنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 26 فروردین : از کی تا حالا پیش فروش 10 قسطی میدن جدید اومده ما خبر نداشتیم.موقع ثبت نام نصفش گرفتن موقع دعوت نامه هزینه گرون شدنشم تا قرون اخر گرفتن یکم درک داشته باشید اینجا کسی دشمنی نداره همه گرفتارن
امید خدا اسفند : اقا پرهام تقریبا حقدر طول میکشه دعوتنامه اسفند
بذرگری : بخشنامه 4724هستم کسی میدونه کی دعوت نامه قراره بیاد بمنم بگه ممنوند
آریان مهر : منم همین بخشانامه هستم و فعلا پیامک واریزی نیومده برام
بذرگری : بخشنامه 4724هستم کسی میدونه کی دعوت نامه قراره بیا بمنم بگه ممنون
دلتنگ پرهام : ممنون پرهام جان دشمنت شرمنده . من متوجه نشدم بالاخره حدودا کی دعوتنامه اسفند میاد؟
تحویل اسفند : انشااله برا همه. حالشو ببری داداش
مجید اسفند : ممنون اقا پرهام .....زمان مشخص نیست کی دعوتنامه میاد به خدا استرس داریم
پیروز : توجه کنید..... روغن های خوراکی که تاریخ تولید آنها برج 8 و9 سال گذشته است را به هیچ وجه نخرید 47 هزار تن روغن مسموم به سموم وارد بازار شده .#ساینا دوگانه
الوند : چند پیمانکار حمل دارن معروفش نخل هست که بیشترین حمل خودروهای مدیران رو داره شرکت کرمان خودرو ، ارگ پیشرو و غیره از نمایندگی تون میتونید اطلاعات حمل و پیمانکار خودروتون رو بگیرین