برخلاف تصور عموم، بسیاری از ثروتمندان افرادی محافظه کار و محتاط هستند که پول خود را صرف خرید سوپرخودروهای لوکس و گرانقیمت نمیکنند و سدان لوکسی چون هیوندای اکوس (سنتنیال) 2015 نیازها و خواستههای آنها را برآورده میکند. این کرهای دیفرانسیل عقب با پیشرانه 429 اسببخاری و البته قیمت کمتر، جایگزین بسیار خوبی برای رقبای مشهور و گرانقیمت خود به شمار میرود. پس از اعمال تغییرات اساسی که سال گذشته در این خودرو صورت گرفت، کمپانی هیوندای مدل 2015 سنتنیال را بدون تغییر روانه بازار کرده است؛ طراحی خارجی این خودرو آنقدر زیبا و چشمنواز هست که بتواند نگاههای سرشار از تحسین دیگران را به خود خیره سازد. تودوزی چرمی، تزئینات چوبی، و سقف جیر نیز، جلوه زیبایی به کابین سنتنیال بخشیدهاند. تنها موضوعی که نشان میدهد شما در یک خودروی لوکس چند هزار دلاری اروپایی یا ژاپنی ننشستهاید، لوگوی هیوندای روی فرمان و آرم اکوس روی درب صندوق و کاپوت است.
با نگاهی دقیقتر به کابین متوجه میشوید هر آنچه از یک سدان لوکس فول سایز انتظار دارید، در کابین این کرهای زیبا وجود دارد. کمپانی سازنده با ارائه تجهیزات استاندارد فراوان، شما را از هر آپشنی بینیاز کرده است؛ برای مثال، در تیپ فول آپشن Ultimate، نمایشگر مجازی، دوربین پارک 360 درجه، صندلیهای مجهز به گرمکن و تهویه در عقب و سیستم صوتی Lexicon با 17 بلندگو و صدای فراگیر، همگی به صورت استاندارد عرضه میشوند. در حقیقت، همه چیز از یک سدان لوکس و جذاب حکایت میکنند و به همین دلیل ممکن است از خود بپرسید که چرا برخی افراد هزینه هنگفتی صرف خرید خودرویی از برندهای معروف و مشهوری چون بنز و آئودی میکنند. در این خصوص باید گفت، علاوه بر سلایق شخصی، مواردی نامحسوس نیز در این امر دخیل هستند؛ برای مثال، اگرچه مواد مورد استفاده در داخل کابین از کیفیت خوبی برخوردارند، اما باز هم یک پله از آنچه در مرسدس و آئودی و لکسوس ارائه میشود، پایینتر است. کیفیت رانندگی نیز، اگرچه خوب و مناسب است، اما از نظر تعادل و هندلینگ هرگز به پای رقبای خود نمیرسد. عدم وجود سیستم چهار چرخ محرک و خط ترمز طولانی نیز، از دیگر نقاط ضعف این کرهای لوکس محسوب میشوند.
در این کلاس خودروهای دیگری نیز وجود دارند که فضای کافی را در کنار تجهیزات لوکس به قیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار میدهند؛ نخستین و شاید بهترین گزینه، مدل 2015 کیا K900 است که اگرچه از نظر فنی شباهتهای بسیاری میان این دو هموطن وجود دارد، اما طراحی خاص K900 و امکان سفارش پیشرانه شش سیلندر خورجینی با قدرت بیشتر، کیا را به خودروی محبوبتری تبدیل میکند. کادیلاک XTS و هیوندای جنسیس 2015 نیز، امکانات رفاهی مشابه را در کنار رانندگی دقیقتر و قیمت کمتر به مشتریان عرضه میکنند. با وجود تمام این موارد، هیوندای سنتنیال 2015 پاسخگوی نیاز افرادی خواهد بود که کیفیت و کارایی را در کنار هم و با هزینه نه چندان زیاد میخواهند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای سنتنیال 2015 یک سدان لوکس فول سایز است که در دو تیپ Signature و Ultimate و با ظرفیت پنج سرنشین عرضه میشود.
تجهیزات استاندارد تیپ Signature عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 19 اینچی، سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم، چراغهای جلو قابل تنظیم اتوماتیک با لامپهای زنون، چراغهای مهشکن و حرکت در روز LED، برف پاککنهای اتوماتیک مجهز به سیستم یخزدا، آینههای جانبی الکتروکرومیک و برقی، سانروف، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک عقب و جلو، دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطهای با قابلیت تنظیم مجزا از صندلی عقب، تودوزی و تزئینات داخلی چرمی، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و تهویه در جلو و عقب با قابلیت تنظیم در 12 حالت برای صندلی راننده و 10 حالت برای سرنشین، حافظه تنظیمات صندلی راننده، فرمان تلسکوپی برقی مجهز به گرمکن، آفتابگیر برقی عقب، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل قابل تنظیم، هشدار عبور از خط، سیستم Blue Link هیوندای، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، GPS، نمایشگر 9.2 اینچی، گزارش لحظهای ترافیک، سیستم صوتی Lexicon با 17 بلندگو و صدای فراگیر مجهز به رادیو ماهوارهای و HD به همراه CD Changer شش تایی، جک صوتی اضافی و رابط iPod/USB.
در سنتنیال Ultimate شاهد تجهیزات بیشتری چون دربهای برقی وکیومی، درب صندوق برقی، صفحه کیلومتر LCD، نمایشگر مجازی، دوربین 360 درجه، آفتابگیرهای برقی برای شیشههای جانبی عقب، قابلیت تنظیم کفی صندلی عقب به صورت برقی، پشت سریهای قابل تنظیم در عقب، صندلی عقب مجهز به تهویه، آینههای آرایش و سیستم سرگرمی با دو نمایشگر و قابلیت پخش DVD برای صندلی عقب هستیم.
قدرت و عملکرد موتور
هیوندای سنتنیال 2015 با بهرهگیری از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری که قدرتی معادل 429 اسببخار و گشتاوری در حدود 510 نیوتنمتر تولید میکند، به پیش میرود. گفتنی است، این خودرو به صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم دیفرانسیل عقب عرضه میشود. سازمان EPA مصرف سوخت این سدان لوکس را حدود 15 لیتر در سیکل ترکیبی (18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه) تخمین زده است. در ارزیابیهای صورت گرفته مشخص شد که سنتنیال طی 5.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند که با در نظر گرفتن ابعاد و قدرت آن، زمان مناسبی میباشد.
ایمنی
خودروساز کرهای با فراهم آوردن تمهیدات استانداری چون ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی و پردهای برای صندلیهای جلو و عقب، کیسه هوای زانویی برای راننده، سنسورهای پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب، هشدار عبور از خط، نقاط کور و ترافیک عقب، سیستم هشدار و آمادهسازی تصادف، ایمنی سنتنیال 2015 را تامین میکند. سیستم Blue Link نیز، که به صورت استاندارد در اختیار مشتریان قرار میگیرد، امکاناتی چون کمکهای اورژانسی، دسترسی به خودرو از راه دور، ردیابی خودروی مسروقه و Geo-Fencing را برای شما فراهم میآورد. در تست ترمز انجام شده، سدان لوکس کرهای موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 39 متر متوقف شود که برای خودرویی در این کلاس کمی ضعیف میباشد. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، با اعطای بالاترین درجه یعنی "خوب" به سنتنیال برای برخورد از جلو، بغل و مقاومت سقف، جایگاه این خودرو را ارتقا بخشیده است؛ لازم به ذکر است، طراحی پشت سریها و صندلیها نیز از نظر محافظت از گردن هنگام ضربه از پشت، رتبه "خوب" را از آن خود کرده است.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
همانطور که پیش از این گفته شد، راحتی صندلیهای سنتنیال، آرامش و آسایش سرنشینان را در پی دارد. قابلیت تنظیم صندلیهای جلو در حالتهای مختلف، نشستن بر روی این صندلیها را به امری لذتبخش تبدیل میکند، مخصوصا با وجود سیستم تهویه که با به جریان درآوردن هوای خنک داخل صندلی، راننده و سرنشینان را از گرمای طاقتفرسا نجات میدهد. وجود فضای سر و پای مناسب در قسمت عقب به همراه قابلیت تنظیم پشتی صندلی به صورت برقی و گرمکن، راحتی و آرامش سرنشینان عقب را نیز فراهم میآورد. سیستم سرگرمی عقب با دو نمایشگر مجزای 9.2 اینچی و قابلیت پخش DVD، از دیگر تجهیزات قسمت عقب این سدان لوکس به شمار میرود. گفتنی است، تمامی این تجهیزات در دیگر سدانهای لوکس نیز، البته با قیمت بیشتر، عرضه میشود.
در خصوص چرم و چوب مورد استفاده در داخل کابین نیز، باید بگوییم اگرچه کیفیت این مواد به پای رقبای چند هزار دلاری نمیرسد، اما باز هم فضایی شیک، زیبا و راحت را ایجاد میکنند؛ سکوت و آرامش کابین نیز، قابل توجه است. فهرست بلند بالای تکنولوژیهای به کار رفته در سنتنیال، که از جمله آنها میتوان به صفحه کیلومتر دیجیتال، نمایشگر مجازی، دوربین 360 درجه، و آفتابگیرهای برقی برای قسمت عقب اشاره کرد، از دیگر ویژگیهای منحصربه فرد هیوندای میباشد.
به عنوان یک خودروی مسافرتی، فضای 473 لیتری صندوق عقب، امکان حمل وسایل سرنشینان را فراهم میآورد؛ گفتنی است، با خم کردن یک یا هر دو قسمت صندلی عقب که به نسبت 60/40 طراحی شده است، فضای بار به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند.
تجربه رانندگی
قرار گرفتن پشت فرمان هیوندای سنتنیال 2015، حس یک سدان لوکس عالی را به شما القا میکند. تنظیم سیستم تعلیق در حالت Comfort، راحتی و آسایش را برای سرنشینان هنگام عبور از جادههای ناهموار به ارمغان میآورد؛ با قرار دادن سیستم تعلیق در وضعیت Sport، هندلینگ به طور محسوسی بهبود مییابد. پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری نیز، با تامین قدرت کافی، این سدان بزرگ را به خوبی به پیش میراند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز، با پیشرانه موجود کاملا هماهنگ بوده و با تعویض دندههای نرم خود، رضایت خاطر راننده را جلب میکند.