خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
نظرات : مترجم
نام کاربری
تاریخ عضویت
آخرین فعالیت
تعداد نظرات
تعداد آگهی ها
انتخاب کنید.
آگهی های مترجم
نظرات مترجم
نام مقاله
متن نظر
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 4)
1. Lincoln Continental 2. Matrix
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 5)
1. فورد فیستا نسل 1 2. قاتلان بی چهره ( Mördare utan ansikte)
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 8)
1. 1999 Dacia 1310 2. Ghost Rider: Spirit of Vengeance
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 9)
برخلاف توربوشارژر که از گازهای خروجی اگزوز برای به حرکت در آوردن توربین داخلی و در نتیجه کمپرسور هوا استفاده میکند، سوپرشارژر نیروی محرکه خود را مستقیماً از میل بادامک دریافت میکند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 10)
سانروفها معمولاً شفاف هستند درحالیکه مونروفها را رنگی میسازند. در حقیقت مونروف نوع خاصی از سانروف است. در دهه هفتاد، به سانروفهای شیشهای داخلی و برقی، مونروف میگفتند. البته امروزه عموماً تنها به سانروفهای شیشهای داخلی، مونروف گفته میشود.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 11)
چرخدنده پینیون: این قطعه، گشتاور را از گیربکس به دیفرانسیل منتقل میکند.در واقع چرخدنده حلقهای را به همراه چرخدندههای جانبی میچرخاند
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 12)
مدل چهار چرخ متحرک موقت (Part Time Four Wheel Drive - 4WD) در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخهای عقب متحرک هستند. مدل تمام چرخ متحرک (All Wheel Drive - AWD) در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقلمیشود بهطور الکترونیکی تحت کنترل است.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 13)
د- همه موارد
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 14)
ب- دنده سبک سرعت کمتری دارد
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 15)
توقف در روزهای زوج هفته ممنوع
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 16)
موجب کاهش وزن خودرو، عمر بیشتر تایر، تعادل بیشتر در هنگام پیچ، ضریب ایمنی بالاتر، عدم ورود اشیاء ریز به داخل تایر، عدم وجود پنچری، و کاهش صدمات وارده به جلوبندی خودرو میگردد.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 17)
اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکسها گفته میشود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 18)
قیمت خودرو - طراحی خودرو - ایمنی - مصرف سوخت - شرکت سازنده - سواری خودرو
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 19)
BMW M6
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 20)
اساس کار آینههای الکتروکرومیک بهگونهای است که وقتیکه نور با شدت بالا به آینه میتابد، رنگ آینه بهصورت اتوماتیک تیره میشود. تیره شدن رنگ آینه باعث ضعیف شدن بازتاب نور میشود و در نتیجه چشم راننده از آزار نور مستقیم درامان میماند. البته این موضوع به افزایش دید راننده، هنگام تابش نور خورشید از پشت، نیز کمک میکند. گفتنی است، این آینهها بهطور اتوماتیک در روشنایی روز به رنگ روشن و در تاریکی شب نیز به رنگ تیره در میآیند
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 21)
اغلب مدلهای بامو با یک عدد سه رقمی نامگذاری میشوند که عدد اول بیانگر سری اتاق و دو رقم دیگر بیانگر حجم موتور است. برای مثال بامو 316، سری 3 و دارای حجم موتور 1600 سیسی (1.6 لیتر) است.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 23)
اولین سوپرمینی،فیات 500 بود که در سال 1957 تولید شد. فولکس واگن پولو بارزترین نمونه در این گروه است.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 24)
هنگامی که فرایند پارک خودکار آغاز شود، سیستم کامپیوتری خودرو، کنترل فرمان را ضمن اینکه ماشین در کنار خودروی جلویی قرار دارد، بر عهده میگیرد. در ادامه، راننده، دنده را عوض میکند و در حالت عقب قرار میدهد. سپس پدال ترمز به آرامی رها میشود تا خودرو به سمت عقب حرکت کند و سیستم چرخش خودکار غربیلک فرمان فعال شود. سپس با چرخش چرخها، خودرو در فضای مناسب پارک میشود. هنگامی که خودرو به اندازه کافی عقب آمد، هشداری راننده را خبردار میکند که خودرو را متوقف کند و دنده خود را در حالت D (حرکت به جلو) قرار دهد. خودرو به سمت جلو حرکت میکند تا در مکان مناسب قرار گیرد. هشدار نهایی به راننده میگوید که پارک با موفقیت انجام شد. مثلاً در تویوتا پریوس صدای خانمی میگوید: "همکاری پایان یافت"
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 25)
نحوه عملکرد حسگر کیسه هوا بدین شکل است که با هوشمندی بالا در موقعیت تصادف، به سیستم داخل جعبه حاوی کیسه هوا دستور میدهد تا کیسه هوا را پُر کند. این دستور معمولاً یک سیگنال الکترونیکی است که پیامد آن، ایجاد یک انفجار در ژنراتور تولید گاز است و در نتیجه، گاز حاصل از این انفجار، وارد کیسه هوا میشود و آن را منبسط میکند. ژنراتور تولید گاز هم بخشی از سیستم کیسه هوا میباشد که در آن طی یک فرآیند شیمیایی، گاز نیتروژن تولید میشود و کیسه هوا را قبل از برخورد سرنشین با فرمان، داشبورد، درب، و... با فشار بالا باز میکند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 26)
قفل ضدسرقت، مدار کوچکی دارد که در داخل کلید خودرو جاسازی شده است. عملکرد این مدار به اینصورت است که هنگام استارت زدن خودرو، میان این مدار و ECU خودرو کدهای خاصی مبادله میشود. زمانیکه این کدها معتبر باشند، سیستم سوخترسانی خودرو فعال میشود. در غیر این صورت، سیستم سوخترسانی بهطور آنی قطع میشود و دیگر خودرو روشن نخواهد شد. به کمک این مکانیسم و وجود قفل نرمافزاری در ECU سیستم انژکتور، از روشن شدن پیشرانه خودرو جلوگیری میشود. تا زمانیکه این قفل باز نشود، استارت زدن خودرو، هیچ نتیجهای در پی نخواهد داشت.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 27)
جادههای 2+1 دارای 3 لاین میباشند و دو لاین آن دریک جهت و یک لاین آن در جهت مخالف میباشد و توسط گاردریل یا کابل از هم جدا میشوند. البته ایمنی این نوع جادهها پایینتر از 2+2ها میباشد. از سال 1990 ساخت این جادهها در کشورهای سوئد و دانمارک رواج یافت.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 28)
اگرچه کارتهای دندهای، مجهز به 4 ترمز و از شتاب بیشتری برخوردار هستند، اما به دلیل وزن بیشتر، فرمانپذیری آنها در پیچها کاهش مییابد و همین امر علت خروج ناگهانی کارت از پیچ میباشد
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 29)
بزرگترین مزیت یک خودروی دو دیفرانسیل، افزایش چسبندگی و کشش اتومبیل در جادههای لغزنده است که بر روی برف، یخ و یا گل و شل، احتمال گیر کردن و از حرکت ایستادن یک خودروی 4WD به مراتب کمتر از خودوی 2WD است مگر اینکه هر چهار چرخ با هم گیر کنند و از حرکت بایستند که این امر بسیار کم اتفاق میافتد، همچنین سیستم 4WD در مسیرهای صعب العبور بسیار به کمک راننده آمده و در حالی که ممکن است فقط یک یا دو چرخ اتومبیل با سطح زمین تماس داشته باشد، کمک شایانی به عبور از مسیرهای ناهموار میکند
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 30)
او باید در کنار خودروی جلویی قرار بگیرد. فرمان خودرو را به سمت لبه پیاده رو بچرخاند و با زاویه 45 درجه در فضای خالی به سمت عقب حرکت بکند. تا جایی عقب میآید که چرخهای جلوی خود در امتداد چرخهای عقب خودروی جلویی قرار بگیرد. در عین حال باید توجه داشته باشد که بیش از اندازه به خودروی پارک شده عقبی نزدیک نشود. راننده باید فرمان خودرو را در خلاف جهت لبه پیاده رو بچرخاند تا جلوی خودرو خود در فضای مورد نظر قرار گیرد. در نهایت راننده باید آن قدر خودرو را جلو و عقب ببرد تا زمانی که فاصله خودرو از لبه پیاده رو 30 سانتیمتر شود.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 31)
اصطلاح "منومتیک" (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکسها گفته میشود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکسهای اتوماتیک در گذشته با استفاده از دندههای کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به D (حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P (پارک) محدود میکردند، اما سیستمهای منومتیک با اهرمهای تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (Paddle Shiftres) و دسته دندههای مخصوص این سیستم، همچنان فرصت کم و زیاد کردن دندهها را برای راننده فراهم کردهاند. شرکتهای خودروسازی هرکدام نامی برای گیربکس منومتیک ابداعی خود انتخاب کردهاند، نامهایی مانند "تیپترونیک (Tiptronic)، گیرترونیک (Geartronic)، تاچترونیک (touchtronic)، اسپرتترونیک (Sporttronic) و دستیبدونکلاچ (clutchless-manual).
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 32)
اختلاف اصلی در این نوع سوپرشارژرها صرفاً در چگونگی تزریق هوای فشرده به داخل منیفولد موتور خودرو است. در سوپرشارژرهای روتز و دوپیچی، از لبهای گیراندازنده (Meshing Lobes) برای هدایت جریان هوا به داخل موتور استفاده شده است، درحالیکه وظیفه این کار در سوپرشارژرهای سانتریفیوژی بر عهده یک پروانه (Impeller) است. اگرچه همه این سوپرشارژرها هوای فشرده تأمین میکنند، اما عملکرد و راندمان آنها با هم فرق میکند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 33)
1. صفحه نمایش اطلاعات فدراسیون اتومبیلرانی 2. LED های نمایشگر دور موتور 3. صفحه نمایش اطلاعات گیربکس، سرعت و غیره 4. دکمه خلاص (در پیت استاپ) 5. فعال کردن بالچه جلو 6. دکمه چند منظوره 7. بازیابی نیروی ترمز 8 و 9 . دکمههای کم و زیاد کردن منوهای مختلف 10. دکمه اطلاع رسانی ایرادات (راننده به نسبت دفعات فشردن این دکمه، ایرادات فنی را گزارش میدهد) 11. محدود کننده سرعت 12. ذخیره سازی نیرو 13. دکمه برقراری ارتباط رادیویی با مهندس تیم 14. توقف در پیت استاپ 15. کنترل کلاچ 16. هماهنگی با مارشال 17. تنظیم دیفرانسیل 18. حالت اولیه تنظیمات دیفرانسیل 19. تنظیم دیفرانسیل 20. کروزکنترل 21. انتخاب حالات بالچهها، دور موتور و غیره 22. تنظیم تایرها 23. تنضیمات اولیه بالچه جلو 24. تنظیمات پدال 25. مخلوط سوخت 26. پدالهای پشت فرمان بالا 27. پدالهای پشت فرمان پایین 28. کلاچ
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 34)
Volkswagen / VW Golf II - Interior, 1983
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 35)
لکسوس 2011 CT
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 37)
۱- گيرپاژ كردن ياتاقان ها در اثر نرسيدن روغن به انها ۲- استفاده زياد از دنده مكوس در سرعتهاي زياد ۳- رعايت نكردن لقي مجاز موقع بستن ياتا قانها يا سفت بسته شدن يا تاقانها ۴- تراش بيش از حد ياتاقانها هنگام تعمير
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 39)
کیا اسپورتیج 2013
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 56)
نوع تایر-عرض تایر-نسبت ابعاد-ساختار تایر-قطر لبه-ردهبندی یکپارچه کیفیت تایرها-خوردگی عاج-میزان اصطکاک-دما-میزان بار-میزان سرعت-محاسبه قطر تایر
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 57)
زمانی که ترمزها بیش از حد داغ میشوند، در فلز دیسک یا کاسه ترمز نقاط سختی به وجود میآید که به نقاط داغ معروفند. نقاط داغ در مقابل اصطکاک کفشک های ترمز و لنت ها مقاومت میکنند. چون کفشک ها و لنت ها چیزی برای گرفتن ندارند، بنابراین اصطکاکی هم وجود ندارد. نتیجتا، نیروی ترمز از دست میرود
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 58)
پیستون - تسمه - پولی ورودی - پولی خروجی - تنظیمکننده یکی از پولی ها که پولی محرک یا پولی ورودی نام دارد، به میل لنگ موتور متصل است و انرژی موتور از این قسمت وارد سیستم انتقال قدرت می شود. دومی که پولی چرخنده نامیده می شود، توسط پولی اول می چرخد و با دریافت انرژی از موتور، آن را به محور چرخ ها منتقل می کند
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 60)
نشانگر کم فشاری - مخازن ذخیره هوا - سوپاپ کنترل -محافط کمپرسور هوا - سوپاپ ایمنی - سوپاپ زیر پایی - خشک کن - کمپرسور هوا - اتاقک ترمز. ترمز فونداسیون، متداولترین نوع ترمزهای بادی است که در کامیون ها و اتوبوس ها استفاده میشود و شبیه ترمز قطار کار میکند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 63)
اولین مزیت وجود حرارت است؛ درگیری لنت ها با دیسک سبب ایجاد اصطکاک و در نتیجه تولید حرارت میشود؛ اگر آن حرارت نتواند بگریزد، ترمز ضعیف میشود و نیروی متوقف کننده ترمز کاهش پیدا میکند. دومین مزیت، تولید گاز است؛ البته، این روزها این موضوع دیگر چندان اهمیت ندارد، ولی موادی که در لنت های قدیمی مورد استفاده قرار میگرفتند، باعث میشدند بین دیسک و لنت، گاز تولید بشود. آن گاز نیز، نیروی متوقف کننده ترمز را کاهش میداد. آخرین دلیل هم چیزی نیست جز آب. اگر خودرو وارد چاله آب بشود، به کارواش برود یا حتی در باران شدید حرکت بکند، دیسکها خیس میشوند. یک دیسک خیس، لغزنده است و لنت ها نمیتوانند به راحتی آن را بگیرند و با آن درگیر بشوند. به این ترتیب، ایجاد سوراخ روی دیسک باعث میشود حرارت، گاز و آب به سرعت از سطح آن بگریزند و اجازه بدهند ترمز قرص و محکم عمل بکند. عیب استفاده از دیسکهای سوراخدار این است که سوراخ ها دیسک را ضعیف میکنند، درست همانطور که کندن چندین و چند سوراخ روی دیوار خانه، باعث ضعیف شدن دیوار میشود. اگر چندین بار پشت سر هم شتابزده و با عجله رانندگی کنید، حتی این احتمال
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 65)
محدوده آج تایر آج میانی شیار آج کناری شانه تایر لایه های سرپوش تسمه های فولادی پوشش رادیال بید زهوار لایه نگهدارنده هوا داخل تایر
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 66)
MVM X33 1393
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 67)
هیوندای ix35 2014
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 68)
تاخوگراف، سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری از جمله سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدأ، و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص را ثبت میکند تاخوگراف های آنالوگ و دیجیتال بخش های سرعت سنج، ثبت کننده اطلاعات، و صفحه ثبت اطلاعات در دستگاه تاخوگراف دکمه های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها دکمه فلش است و از آن برای بیرون آوردن صفحه استفاده می شود. جهت استفاده از این دکمه، خودرو باید حتماً در حالت توقف باشد. علاوه بر این دکمه، دو دکمه دیگر نیز با شماره های 1 و 2 وجود دارد که به ترتیب اولی مخصوص راننده اول و دومی مخصوص راننده دوم است. با استفاده از این دکمه ها می توان یکی از چهار حالت رانندگی، استراحت، خواب، و کار را انتخاب کرد. دو دکمه با علامت های منفی و مثبت نیز جهت تنظیم ساعت و تاریخ در نظر گرفته شده است
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 69)
1- وجود مشکل در موتور خودرو 2- وجود مشکل در اکسل خودرو 3- وجود مشکل در سیستم ترمز 4- لق بودن چرخها 5- وجود مشکل در لاستیک ها
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 70)
- قیمت خودرو
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 72)
ترمز موتور در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون و اتوبوس به کار میرود تا سرعت آن ها بیشتر قابل کنترل باشد. ترمز موتور به ترمز جک (Jake) هم معروف است، چون بزرگترین تولید کننده آن شرکت Jacobs Vehicle Systems است