علی رغم وجود خودروهای شاسی بلند (SUV) کنونی در بازار با موتورهای قدرتمندتر، کابین جادار و فضای بار قابل قبول، همچنان برخی خانواده ها به دنبال خودرویی بزرگتر هستند. برای برآوردن همین نیاز بود که فورد Expedition مدل 2015 با سایز بزرگتر، سه ردیف صندلی، قابلیت یدک کشی بیشتر برای انجام وظایف بزرگتر و فضای کافی حتی برای بزرگسالان به بازار معرفی شد.
این خودروی آمریکایی در سال 2015 به لطف وجود تیپ دیفرانسیل جلو و عقب دستخوش تغییرات جدیدی شده است؛ اما شاید چشمگیرترین تغییر آن در زیر کاپوت باشد. کمپانی فورد برای همگام شدن با سایر خودروسازان در تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر، موتور 8 سیلندر خورجینی را در مدل جدید برداشته و فورد Expedition مدل 2015 را با موتور شش سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژر با قدرتی معادل 365 اسب بخار و گشتاوری حدود 569 نیوتن متر در اختیار خریدار قرار داده است؛ جالب است بدانید که این تغییر نه تنها در تیپ سفارشی بلکه در تمامی مدل ها اتفاق افتاده است. همچنین کمپانی سیستم تعلیق این مدل را به روزرسانی کرده است؛ گفتنی است که اکنون این زیبای آمریکایی با کمک فنرهای قابل تنظیم در سه حالت Normal، Comfort و Sport به بازار عرضه شده است.
این میزان برای خودروی بزرگی همانند این که در راحتی نسبتا زبانزد بوده است، موجب خواستنی تر شدن این زیبای آمریکایی شده است. جالب است بدانید که این خودروی آمریکایی توانایی جابجایی افراد زیاد و یا یدک کشیدن قایق یا تریلر را نیز، دارد؛ گفتنی است که فورد Expedition مدل 2015 از معدود خودروهایی است که میتواند هر وسیله ای را با هر مقدار وسیله با خود یدک بکشد؛ یعنی خودرویی مملو از وسایل تا سقف به گونه ای که جای خالی در آن باقی نمانده باشد و با هشت سرنشین را تصور کنید که توسط این خودروی عظیم الجثه حمل شود؛ جالب اینجاست که همزمان با یدک کشیدن این همه بار، هنوز قادر به حمل 4,173 کیلوگرم دیگر نیز، خواهد بود.
از دیگر تغییرات صورت گرفته در آن میتوان به کابین مدرن تر و امروزی تر این زیبای آمریکایی و نیز، سیستم سرگرمی MyFord Touch در آن اشاره کرد. از نکات جالب توجه دیگر در این خودرو، حجم بار زیاد در تمامی تیپ ها و شهرت آن به عنوان یکی از جادارترین خودروهای جاده ای است؛ این حجم در تیپ Expedition EL با تا شدن صندلی های ردیف دوم و سوم، بیش از 3.68 متر مکعب است. یکی از عمده ترین اشکالات این خودرو اندازه بزرگ آن است که برخی مواقع و به ویژه در زمان پارک برای مالکش دردسرساز میشود؛ به همین دلیل کمپانی فورد به صورت استاندارد سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب را برای برطرف کردن این مشکل قرار داده است.؛ اما حتی با وجود این تجهیزات راننده در هندلینگ و اندازه بزرگ آن دچار مشکل است. اگر اندازه بزرگ خودرو برای شما اهمیتی ندارد میتوانید رقبای کوچکتر آن از نظر اندازه را انتخاب کنید.
همچنین پیشنهاد میکنیم تا نگاهی به شورلت Tahoe و شورولت Suburban مدل 2015 (و دو قلوی آنها یعنی GMC Yukon) بیندازید که بیش از نه سرنشین را در خود جا میدهد و همچنین مجهز به موتور هشت سیلندر خورجینی است. تویوتا Sequoia نیز، با وجود طول کم، رقیب دیگر این زیبای آمریکایی است که قابلیت حمل هشت سرنشین را دارد. اگر شما نیز، یکی از علاقمندان خودروهای شاسی بلند (SUV) قدیمی هستید، فورد Expedition مدل 2015 میتواند یکی از گزینه های خرید شما باشد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
فورد Expedition مدل 2015 در دو مدل regular و extended ارایه شده است؛ هر دو این مدل ها در چهار تیپ XLT، Limited، King Ranch و Platinum به خریداران عرضه میشود. هر یک از تیپ های Expedition به صورت استاندارد دارای هشت صندلی هستند و در تیپ سفارشی میتوانید صندلی های ردیف دوم را به صورت صندلی های تکی سفارش دهید که در این صورت این تعداد به هفت سرنشین کاهش مییابد. تیپ XLT مجهز به رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های اتوماتیک جلو، چراغ های مه شکن، باربند، سنسورهای پارک عقب، آینه های مجهز به گرمکن، شیشه های عقب برقی و دسترسی بدون کلید (هر دو دارای کنترل از راه دور و دکمه های روی درب) هستند.
همچنین کروز کنترل، نمایشگر مرکزی 4.2 اینچی، دوربین دید عقب، سیستم تهویه هوا، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در شش جهت (خم شدن به صورت دستی)، پدال هایی با قابلیت تنظیم برقی، صندلی های ردیف دوم با نسبت 40/20/40، صندلی های تاشوی و تخت ردیف سوم، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین و با روکش چرمی، آینه الکتروکرومیک، سیستم Sync فورد با قابلیت فعالسازی از طریق صدا، رادیوی ماهواره ای، پورت صوتی iPod/USB، جک صوتی کمکی و کنترل های سیستم صوتی برای سرنشینان عقب از جمله تجهیزات استاندارد این شاسی بلند هستند. پکیج 201A تیپ XLT علاوه بر تجهیزات بالا دارای درب صندوق عقب برقی، آینه های دید عقب مجهز به گرمکن، روکش چرم (برای اولین و دومین ردیف صندلی؛ ردیف سوم دارای روکش وینیل)، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت به صورت برقی، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در شش جهت و صندلی های برقی تاشوی ردیف سوم است. پکیج 202A علاوه بر تجهیزات فوق به اضافه پکیج یدک کش برای انجام وظایف سنگین تریلر، استارت از راه دور، کنترل آب و هوای اتوماتیک دونقطه ای، خروجی برق 110 ولت از نوع خانگی، سیستم سرمایشی و گرمایشی سرنشینان جلو، تنظیمات حافظه راننده، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین به صورت برقی، تنظیمات صندلی سرنشینان در هشت جهت به صورت برقی، ورودی سیستم MyFord Touch با نمایشگر لمسی 8 اینچی و سیستم صوتی ارتقا یافته سونی مجهز به 12 بلندگو با رادیوی ماهواره ای است.
تیپ Limited علاوه بر تجهیزات بالا مجهز به رينگهای 20 اینچی، سنسورهای پارک جلو، آینه های تاشوی برقی (با آینه های جانبی الکتروکرومیک برای راننده)، برف پاکن های خودکار و صندلی های ردیف دوم مجهز به گرمکن است. پکیج 301A سانروف، رکاب های جانبی تاشو و سیستم مسیریاب ماهواره ای با رادیوی HD را به آن اضافه می کند. تیپ Western-chic King Ranch Edition تجهیزاتی مشابه تیپ Limited را دارد، اما در دو رنگ متفاوت، با جزئیات خارجی خاص، سیستم هشدار نقاط کور، روکش چرمی premium و تزئینات چوبی در طراحی داخلی عرضه شده است. تیپ Platinum نیز تجهیزاتی مشابه King Ranch را دارد، اما از تم Western بی بهره مانده است و سانروف نیز جزو تجهیزات استاندارد آن محسوب می شود. دیگر آپشن مختص Expedition بسته به نوع تیپ آن، شامل سیستم تعلیق قابل تنظیم عقب، تایرهای 22 اینچی، سیستم تعلیق با کمک فنرهای قابل تنظیم، صندلی های تک نفره ردیف دوم و سیستم سرگرمی ویدیویی با نمایشگر دو گانه برای سرنشینان عقب است.
قدرت و عملکرد موتور
فورد Expedition مدل 2015 و Expedition EL دارای موتور شش سیلندر 3.5 لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرتی معادل 365 اسب بخار و گشتاوری در حدود 569 نیوتن متر به خریداران عرضه شده است. گفتنی است، قدرت تولید شده توسط گیربکس اتوماتیک شش سرعته با قابلیت تغییر دنده دستی، به چرخ های عقب منتقل میشود؛ تیپ دیفرانسیل عقب این خودرو نیز، به صورت استاندارد عرضه میشود، اما خریداران میتوانند تیپ چهار چرخ محرک آن را سفارش دهند. از دیگر نکات قابل توجه این خودرو قابلیت یدک کشی این خودرو برای کشیدن یک خودروی کامل تجهیز شده و حتی کشیدن بیش از 4000 کیلوگرم است.
ایمنی
ترمز دیسکی، ترمز ضدقفل، کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کنترل نوسان تریلر، کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو و ایربگ های پرده ای از جمله تجهیزات استاندارد فورد Expedition هستند. سیستم قابل برنامه ریزی MyKey فورد، که این امکان را به والدین برای محدویت افزایش سرعت و صدای استریو برای رانندگان ثانویه را میدهد، نیز به صورت استاندارد در نظر گرفته شده است. سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب نیز، به صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است. تیپ Limited و King Ranch نیز دارای سنسورهای پارک جلو نیز، هستند. سیستم هشدار نقاط کور در تیپ های King Ranch و Platinum به صورت استاندارد تعبیه شده است و برای سایر تیپ ها به صورت سفارشی عرضه میشود.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
کابین این خودروی آمریکایی کاملا جادار است، اما برخلاف طراحی داخلی کاملا محتاطانه بسیار جذاب است. علی رغم تیپ های Limited، King Ranch و Platinum که بسیار لوکس هستند، از مواد بی کیفیت در طراحی داخلی آنها استفاده شده است. در مدل جدید Expedition نیز، سیستم MyFord را جزو تجهیزات سفارشی خود در نظر گرفته است. جالب است بدانید که همچون گذشته سیستم Voice Command ابزاری قدرتمند برای کنترل وسیله نقلیه و تلفن همراه شما میباشد؛ گفتنی است که این سیستم با وجود بهتر شدن نسبت به قبل، نیاز به آموزش برای استفاده موثرتر را برای کاربر ایجاب میکند.
کابین جادار این خودروی آمریکایی به نحوی است که تمامی افراد در آن احساس راحتی میکنند. صندلیهای تاشوی ردیف دوم با نسبت 40/20/40 کاملا راحت هستند و شامل یک بخش مرکزی است که دسترسی راحت تر والدین به کودکان را در قسمت پشتی فراهم میکند. وجود صندلی های تکی در ردیف دوم علی رغم کاهش گنجایش صندلی ها به 7 نفر، یکی از مزایای لوکس این خودروی آمریکایی محسوب میشود. این خودرو برای هر خانواده ای با بار زیاد جهت رفتن به تعطیلات کاملا مناسب است. در این خودرو هیچ گونه محدودیتی از نظر فضای بار وجود ندارد. تیپ استاندارد فورد Expedition دارای فضای باری در حدود 0.53 متر مکعب پشت صندلی های ردیف سوم و در تیپ Expedition EL Sports حدود 1.21 متر مکعب است. با تا شدن صندلی های عقب و ارایه یک فضای تخت کامل در کف خودرو این میزان در سایز regular Expedition به 3.07 متر مکعب و در تیپ فورد Expedition EL این فضا حدود 3.70 است. در مقایسه با سایر رقبا، این میزان حدود 0.28 متر مکعب بیشتر از Sequoia و Suburban است.
تجربه رانندگی
با وجود اندازه نسبتا بزرگ این زیبای آمریکایی، سیستم تعلیق مستقل عقب این خودرو کیفیت رانندگی روانی را به این خودروی قدیمی شاسی بلند داده است. همچنین فرمان دقیق و حساس این خودرو نیز، به رانندگی راحت آن کمک شایانی کرده است. اما اندازه بزرگ آن موجب محدودیت چشمگیری به هنگام عبور از مناطق تنگ به این خودرو داده است. ما هنوز تیپ Expedition با موتور جدید 6 سیلندر خورجینی مجهز به توربو شارژر آزمایش نکرده ایم، اما می توانیم بگوییم که با این میزان اسب بخار و گشتاور، ظرفیت یدک کشی این خودرو نیز، افزایش مییابد.