برخی از بهترین خودروهای جهان در کلاس سدانهای لوکس فول سایز قرار دارند؛ چراکه تمامی خودروهای حاضر در این کلاس، جدیدترین و پیشرفتهترین تسهیلات رفاهی و ایمنی و بهترین حالت رانندگی را در اختیار خریداران قرار میدهند. در این میان، اگرچه محصولات اروپایی از بیشترین قدرت و زیبایی ظاهری برخوردارند، اما لکسوس LS460 مدل 2015 نیز، در زمره باکیفیتترین و راحتترین سدانهای دنیا قرار میگیرد. با نگاهی به کابین LS460 متوجه میشوید که طراحی داخلی این ژاپنی لوکس در کمال دقت و وسواس انجام شده است؛ استفاده از چرم نرم و تزئینات چوبی زیبا و با کیفیت، جذابیت خاصی به کابین این خودرو بخشیده است. تمامی تیپهای LS460 از پیشرفتهترین تجهیزات بهره میبرند و خریداران میتوانند تجهیزات دیگری چون صندلیهای ماساژور برای جلو و عقب، سیستم صوتی پیشرفته Mark Levinson، پکیج صندلیهای Executive Class، و سیستم سرگرمی عقب با قابلیت پخش DVD را در صورت تمایل برای خودروی خود سفارش دهند. رانندگی با این سدان لوکس به اندازه نشستن داخل آن، نرم و راحت است؛ صدای جاده به سختی شنیده میشود و غرش پیشرانه 8 سیلندر خورجینی تنها در صورت شتابگیری سریع، به گوش میرسد؛ عبور از ناهمواریها و دستاندازها نیز، تاثیر چندانی بر کیفیت رانندگی و آرامش و راحتی سرنشینان ندارد.
با وجود تمام این موارد، لکسوس LS460 هرگز از نظر قدرت و دینامیک به پای رقبایش نمیرسد. قدرت 386 اسببخاری پیشرانه هشت سیلندر خورجینی اگرچه در نوع خود بینظیر است، اما در مقایسه با پیشرانههای هشت سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژر و حتی برخی پیشرانههای شش سیلندر مجهز به توربوشارژر، در عملکرد، مصرف سوخت و هندلینگ حرفی برای گفتن ندارد. از دیگر نقاط ضعف این سدان لوکس ژاپنی میتوان به واکنشهای کند آن در هنگام رانندگی اشاره کرد که اگرچه با سفارش و نصب پکیج F Sport کمی اوضاع بهتر میشود، اما باز هم نمیتواند رانندگان پر توقع را راضی نگه دارد. خریدارانی که میخواهند آرامش و راحتی LS460 را در کنار رانندگی بهتر تجربه کنند، باید مدلهای 2015 آئودی A8، بیامو سری 7 و جگوار XJ را نیز، مدنظر قرار دهند. از دیگر گزینههای مطرح در این کلاس میتوان به مرسدس بنز S Class مدل 2015 اشاره کرد که علاوه بر ارائه تجهیزات لوکس بیشتر در مقایسه با لکسوس، تکنولوژیهای پیشرفتهتری را نیز در اختیار خریداران خود قرار میدهد. با این حال، چنانچه اولویت اصلی شما در خرید یک خودروی لوکس راحتی و آرامش کابین و خدمات پس از فروش مناسب است، لکسوس LS460 مدل 2015 گزینه بسیار خوبی به شمار میرود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس LS460 مدل 2015 یک سدان لوکس فول سایز است که در دو تیپ معمولی و کشیده (با فاصله محوری بیشتر) و در دو حالت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک عرضه میشود. گفتنی است، مدل کاملا جدید Crafted Line تنها بر روی تیپ معمولی این خودرو عرضه میشود. کمپانی سازنده این سدان لوکس را در حالت استاندارد با ظرفیت پنج سرنشین ارائه میکند که در تیپ L (کشیده) به دلیل وجود کنسول مرکزی عقب، این تعداد به چهار نفر کاهش مییابد.
تجهیزات استاندارد دو تیپ LS460 و LS460 L عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، چراغهای جلوی قابل تنظیم با نور پایین زنون، چراغهای مهشکن و حرکت در روز LED، آینههای الکتروکرومیک و برقی، برف پاککنهای اتوماتیک، دوربین دید عقب، سانروف، قابلیت بسته شدن دربها به صورت برقی، دسترسی و استارت بدون کلید، قابلیت تنظیم حالتهای رانندگی، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، صندلیهای برقی در جلو مجهز به حافظه تنظیمات (با قابلیت تنظیم در 12 حالت برای صندلی راننده و 10 حالت برای سرنشین)، تودوزی چرم، و فرمان تلسکوپی برقی با قابلیت بالا و پایین شدن و روکش چرم و تزئینات چوبی. تجهیزات دیگری از جمله صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و تهویه، فرمان مجهز به گرمکن، قابلیت بسته شدن درب صندوق به صورت برقی و آفتابگیرهای برقی در عقب، در تیپ LS460 L به صورت استاندارد و در تیپ LS460 به صورت سفارشی عرضه میشوند. تجهیزات الکترونیکی استاندارد این خودرو عبارتند از: رابط کاربری Lexus Remote Touch، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی، GPS، قابلیت اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، سیستم ارتباط اورژانسی Lexus Safety Connect، سیستم هماهنگ سازی اپلیکیشنهای تلفن همراه Lexus Enform مجهز به Enform Remote جهت هماهنگی با سیستم عاملهای iOS و اندروید، رابط کاربری Siri Eyes Free با قابلیت کنترل صوتی برای نسخههای جدید آیفون، سیستم صوتی مجهز به 10 بلندگو و قابلیت پخش CD، رادیو HD، سیستم iTunes، رادیو ماهوارهای، ورودی صوتی اضافی و رابط iPod/USB.
با سفارش پکیج F Sport برای LS460 معمولی و بهرهمندی از رینگهای 19 اینچی، ترمزهای برمبو، دیفرانسیل ضد لغزش (در مدلهای دیفرانسیل عقب)، سیستم تعلیق بادی اسپرت، فرمان با ضرایب متغیر، تنظیمات بیشتر برای حالتهای رانندگی، گیربکس با قابلیت تنظیم دور موتور هنگام دنده معکوس، و پدل شیفتر، روح تازهای در این ژاپنی لوکس دمیده میشود. تزئینات داخلی و خارجی منحصر به فرد از جمله چراغهای دودی رنگ، سپر جلوی متفاوت، جلوپنجره مشکی و تزئینات کرومی از دیگر مواردی هستند که با سفارش این پکیج در اختیار شما قرار میگیرند. مدل جدید Crafted Line نیز، در حقیقت مدل ارتقا یافته LS460 F Sport است که با تجهیزاتی چون رنگ سفید برای بدنه و دستگیرهها، آینهها و جلوپنجره مشکی رنگ عرضه میشود. از دیگر تجهیزات این مدل میتوان به تودوزی مشکی و قرمز، چمدانهای دو تکه Tumi، سیستم صوتی Mark Levinson با 19 بلندگو، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و تهویه، فرمان مجهز به گرمکن (در مدلهای چهارچرخ محرک)، درب صندوق برقی، و آفتابگیر برقی عقب اشاره کرد. از دیگر پکیجهایی که برای لکسوس LS460 میتوان سفارش داد، پکیج All Weather است که تجهیزاتی چون چراغشور جلو و برف پاککنهای ضد یخ (در مدلهای چهارچرخ محرک) را به خودروی شما اضافه میکند. سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک چهار نقطهای، کنسول مرکزی عقب مجهز به یخچال، صندلیهای عقب برقی با قابلیت تنظیم در شش حالت و مجهز به گرمکن و تهویه و ماساژور، کیسه هوای جانبی برای صندلی عقب، و کنترلهای سیستم صوتی برای سرنشینان عقب از جمله تجهیزات پکیج Ultra Luxury هستند.
در تیپ LS460 L با سفارش پکیج Executive-Class تجهیزاتی چون مواردی که در پکیج Ultra Luxury برای صندلی عقب عنوان شده بود (البته این بار برای دو صندلی به همراه یک کنسول مرکزی با ظرفیت بیشتر)، در اختیار شما قرار میگیرد. همچنین، تزئینات چرمی بیشتر، زیرپایی برقی برای سرنشینان عقب به همراه کیسه هوای زانویی، آفتابگیرهای جانبی برقی و سیستم سرگرمی با قابلیت پخش DVD/Blue-Ray و نمایشگر بازشو برای سرنشینان عقب از دیگر تجهیزات این پکیج محسوب میشوند. از جمله تجهیزاتی که به صورت مجزا برای این سدان لوکس ژاپنی عرضه میشوند، میتوان به رینگهای 19 اینچی، تایرهای تابستانی، چراغهای جلوی LED (نور بالا و پایین)، سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم (شامل فرمان با ضرایب متغیر، قابلیت تنظیم ارتفاع در زمان رانندگی و حالتهای رانندگی مختلف)، سیستم هشدار نقاط کور به همراه هشدار ترافیک، کروز کنترل قابل تنظیم مجهز به سیستم پیشرفته پیشگیری از برخورد، تودوزی چرم فوقالعاده مرغوب با روکش جیر مصنوعی برای سقف، و سیستم صوتی Mark Levinson اشاره کرد.
قدرت و عملکرد موتور
لکسوس LS460 مدل 2015 توسط یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.6 لیتری و با قدرتی معادل 386 اسببخار و گشتاوری در حدود 498 نیوتنمتر (در مدل دیفرانسیل عقب) به پیش میرود؛ در مدل چهارچرخ محرک، این اعداد به ترتیب به 360 و 471 کاهش پیدا میکنند. گیربکس اتوماتیک هشت سرعته مکمل این ترکیب میباشد. در ارزیابیهای انجام شده مشخص شد LS460 دیفرانسیل عقب، طی 6.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد که از حد متوسط یک سدان لوکس با پیشرانه هشت سیلندر خورجینی کمتر است. سازمان EPA نیز، مصرف سوخت تیپ دیفرانسیل عقب این خودرو را 14.41 لیتر در سیکل ترکیبی (17.11 لیتر در شهر و 11.4 لیتر در بزرگراه) و مصرف سوخت تیپچهار چرخ محرک آن را 15.21 لیتر در سیکل ترکیبی (17.11 لیتر در شهر و 11.9 لیتر در بزرگراه) عنوان کرده است.
ایمنی
کمپانی لکسوس با فراهم آوردن تمهیداتی چون ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی و زانویی برای سرنشینان جلو و پردهای، سنسورهای پارک عقب و جلو، و دوربین دید عقب به صورت استاندارد، ایمنی LS460 مدل 2015 را فراهم آورده است. سیستم Lexus Safety Connect نیز، که به صورت استاندارد بر روی این سدان لوکس نصب شده است، قابلیتهایی چون هشدار تصادف، کمکهای اورژانسی و ردیابی خودروی مسروقه را در اختیار شما قرار میدهد. هشدار عبور از خط، هشدار نقاط کور و کروز کنترل قابل تنظیم مواردی هستند که به صورت سفارشی عرضه میشوند و در صورت احتمال تصادف، سیستمهای مختلف خودرو را آماده برخورد میکنند. سیستم پیشرفته Advanced Pre-Collision نیز، که به صورت یک آپشن مجزا ارائه میشود، شامل نمایشگری است که در صورت احتمال تصادف، به راننده هشدار میدهد و با فعال کردن سیستم ترمز به صورت خودکار، از برخورد جلوگیری میکند و یا شدت ضربه را به حداقل میرساند. گفتنی است، کیسه هوای جانبی صندلی عقب نیز، به صورت سفارشی ارائه میشود. در بررسیهای انجام شده، لکسوس LS460 با تایرهای چهار فصل توانست پس از طی مسافتی در حدود 37 متر متوقف شود که برای خودرویی در این کلاس در حد متوسط قرار دارد. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، با اعطای درجه "خوب" به این خودرو، از نظر برخورد از جلو و طراحی صندلیها و پشتسریها از نظر محافظت از گردن هنگام برخورد از عقب، جایگاه خوبی به سدان لوکس ژاپنی بخشیده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کمپانی سازنده با بهرهیری از مواد با کیفیت از جمله چرم نرم و وینیل مرغوب و دوختهایی با رنگ متضاد، کابینی درخور یک سدان فوق لوکس به LS460 بخشیده است. کاربرد هنرمندانه تزئینات چوبی در کنار سطوح فلزی و کرومی، ترکیب زیبا و بدیعی فراهم آورده است. با استفاده از موس و نمایشگر 12.3 اینچی سیستم Lexus Remote Touch که در بالای داشبورد قرار گرفته است، میتوانید کارهای زیادی انجام دهید؛ البته باید در نظر داشته باشید که کار با این سیستم به توجه زیادی نیاز دارد و به همین دلیل ممکن است سبب حواسپرتی راننده شود.
کنترل مکاننمای این سیستم بسیار سخت است و همین امر، کار با منوهای سیستم صوتی و مسیریابی را به خصوص در هنگام حرکت دشوار میسازد. به همین دلیل میتوان گفت سیستمهای iDrive بیامو و COMAND مرسدس بنز از کیفیت و کارایی بیشتری برخوردارند.
با این حال، طراحی منحصر به فرد صندلیها با قابلیت تنظیم در حالتهای مختلف، به خصوص در قسمت عقب و با وجود آپشنهایی چون ماساژور و زیرپایی برقی، راحتی و آسایش کمنظیری را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. لازم به ذکر است، فضای 510 لیتری صندوق عقب نیز، برای حمل وسایل مناسب به نظر میرسد.
تجربه رانندگی
پیشرانه هشت سیلندر خورجینی لکسوس LS460 مدل 2015 در نهایت سکوت و آرامش کار خود را انجام میدهد و همین امر آرامش کابین را در هنگام رانندگی به همراه میآورد؛ فشردن پدال گاز نیز، خللی در سکوت و آرامش کابین ایجاد نمیکند. با این حال، همانطور که پیش از این گفته شد، از نظر قدرت و شتاب در مقابل رقبای خود حرفی برای گفتن ندارد و حتی برخی سدانهای لوکس شش سیلندر نیز، قدرتمندتر از LS460 ظاهر شدهاند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با تعویض دندههای نرم، عملکرد قابل قبولی از خود ارائه میدهد. علیرغم تمامی این موارد، کیفیت رانندگی آن بینظیر بوده و چنانچه در کلاس سدانهای فوق لوکس به دنبال یافتن خودرویی با نرمترین حالت رانندگی هستید، مطمئنا سدان ژاپنی رضایت شما را جلب خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید که این لکسوس بزرگ و لوکس، از هندلینگ دقیق و مطلوبی برخوردار نیست و در پیچها شما را ناامید میکند، حتی نصب پکیج F Sport نیز، تاثیر چندانی بر هندلینگ LS460 ندارد و شاید به همین دلیل، رقبای اروپایی را بر این سدان لوکس آسیایی ترجیح دهید.