اگر به دنبال عملکرد بالا، کاربرد و زیبایی هستید که همگی در یک بسته بندی کوچک به شما عرضه شوند، بی ام و X1 مدل 2014 همان چیزی است که به دنبالش میگردید. این خودرو سال گذشته به بازار ایالات متحده عرضه شد و با وجود داشتن چندین و چند رقیب عمده، همچنان در حوزه کراس اوورهای لوکس، پیشتاز باقی مانده است. بی ام و X1، مثل همه بی ام های جمع و جور، هم بسیار مجهز است و هم سواری بسیار خوبی دارد. این شاسی بلند زیبا، نسخه کوچکتری از بی ام و X3 است و از موتور برادر بزرگترش هم استفاده میکند. موتورهایی که روی این خودروها تعبیه میشوند، عبارتند از یک موتور چهار سیلندر قوی و کم مصرف و مجهز به توربوشارژر و یک موتور قویتر و شش سیلندر و 300 اسب بخاری. طول بی ام و X1 حدود 17 سانتی متر و ارتفاع آن نیز حدود 13 سانتی متر کمتر از بی ام و X3 است. این ابعاد به آن کمک میکنند نسبت به رقبای بزرگترش، فرزتر و چالاکتر باشد. البته باید گفت که بی ام و X1 به خاطر برخورداری از همین ابعاد، دارای چند نقطه ضعف نیز میباشد. یکی از این نقاط ضعف که بیشتر به چشم میآید، کم بودن فضای بار است. گنجایش فضای باری که پشت صندلی های عقب قرار دارد کمتر از 0.42 متر مکعب است که باعث میشود سفرهای طولانی و خانوادگی زیاد راحت نباشد. کودکان روی صندلی های عقب راحت هستند ولی برای بزرگسالان فضای سر و فضای پای کافی وجود ندارد. نکته دیگری که باید در نظر گرفت، قیمت آپشن های این خودرو است. قیمت پایه بی ام و X1 نسبتاً پایین است و مشتری را جذب میکند ولی آپشن های اضافی در پکیج هایی گران قیمت عرضه میشوند. خوشبختانه این قضیه در مورد بسیاری از کراس اوورهای دیگر نیز صدق میکند، ولی در بی ام و X1 بیشتر به چشم میآید، چون نسبت به رقبایش کم جاتر است و تجهیزات کمتری هم دارد. از بین رقبایی که جای بیشتری دارند میتوان از آکورا RDX، آئودی Q5 و مرسدس بنز GLK-Class نام برد. البته هیچ کدام از آن ها نمیتوانند با ظاهر اسپرت X1 رقابت کنند ولی باید گفت آئودی هم اسپرت و زیبا است، آکورا نیز تقریباً نزدیک به X1، مجهز به یک موتور شش سیلندر است. از گزینه های دیگری که در بازار موجود است، میتوان به اینفینیتی QX50 (که قبلاً به اسم EX37 شناخته میشد) اشاره کرد که هم قد و قواره بی ام و X1 است و فضای بار بیشتری هم دارد ولی مصرف سوخت آن کمی بیشتر است. اگر دنبال یک خودرو شیکتر میگردید، رنج روور Evoque و مینی کوپر Countryman نیز گزینه های خوبی هستند. روی هم رفته، بی ام و X1 یک کراس اوور جذاب و دوست داشتنی است که هم کوچک و جمع و جور است و هم عملکردی که از یک کراس اوور لوکس آن هم ساخت کمپانی بی ام و انتظار میرود را در اختیار مشتریان قرار میدهد. خریدارانی که به فضای بار اهمیت چندانی نمیدهند، حتماً باید با آن یک دور بزنند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
بی ام و X1 در سه تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ sDrive28i، تیپ xDrive28i و تیپ xDrive35i. تیپ sDrive دیفرانسیل عقب است در حالی که دو تیپ دیگر یعنی تیپ های xDrive ، چهار چرخ محرک هستند. تجهیزات استاندارد تیپ sDrive28i عبارتند از: رینگ های 17 اینچ آلومینیومی، چراغ های اتوماتیک، چراغ های مه شکن، برف پاک کن اتوماتیک، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک، صندلی های جلو با قابلیت حرکت در هشت جهت، روکش های چرم نما از جنس وینیل، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، درگاه ورودی iDrive، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان و هشت بلندگو، درگاه صوتی اضافی، رادیوی HD و درگاه USB و و iPod. تیپ xDrive28i سیستم چهار چرخ محرک و کنترل در سربالایی و سراشیبی را نیز به تجهیزات فوق اضافه میکند. تیپ xDrive35i، علاوه بر برخورداری از یک موتور قویتر، این موارد را نیز به تجهیزات فوق اضافه میکند: رینگ های 18 اینچی، چراغ های زنون، سقف پاناروما، صندلی های جلو با قابلیت حرکت در هشت جهت و حافظه تنظیمات راننده. البته آپشن های بیشتری نیز وجود دارند که میتوان به صورت تکی و یا به صورت پکیج هایی خریداری کرد که دارای چند آپشن در کنار هم هستند. پکیچ Premium دارای این تجهیزات است: سقف پاناروما و صندلی های برقی برای تیپ 28i، دسترسی بدون کلید، نشیمن گاه برقی صندلی جلو، آینه الکتروکرومیک و روکش چرمی. پکیج Cold Weather دارای این تجهیزات است: گرمکن صندلی های جلو و گرمکن غربیلک فرمان برای همه تیپ ها. پکیج Lighting نیز دارای این تجهیزات است: چراغ های زنون تطبیقی برای تیپ 28i و نور بالای اتوماتیک و نورپردازی فراگیر کابین داخلی برای همه تیپ ها. اگر پکیج Technology را خریداری کنید، بی ام و X1 به این موارد مجهز خواهد شد: صفحه نمایشگر 8.8 اینچی، مسیریاب ماهواره ای، اتصال بلوتوث، سازگاری با اپلیکیشن های iPhone (از جمله اپلیکیشن های Pandora و Stitcher) و سیستم BMW Remote Services (که به کاربران گوشی های اپل و سیتسم عامل اندروید اجازه میدهد از راه دور درب های خودرو را قفل و یا کنترل آب و هوا را روشن کنند). پکیج Driver Assistance نیز دارای این تجهیزات است: دوربین دید عقب و حسگرهای پارک در عقب. پکیج Ultimate نیز دارای همه تجهیزات تیپ های Premium، Technology و Driver Assistance میباشد. علاوه بر پکیج های فوق، سه نوع طراحی یا Design Lines نیز به مشتریان عرضه میشود. دو نوع از این طراحی ها بسیار آراسته و زیبا هستند که عبارتند از: طراحی xLine (با رینگ های 18 اینچی و پره هایی به شکل حرف Y و خطوطی به رنگ مسی تیره بر روی بدنه) و طراحی Sport Line (با رینگ های 18 اینچی و دو پرهای، تودوزی به رنگ مشکی و صندلی های اسپرت قابل تنظیم). طراحی M Sport نیز دارای این موارد است: کیت بدنه آیرودینامیک، رینگ های 18 یا 19 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت، پدل شیفتر، محدود کننده حداکثر سرعت، صندلی های اسپرت قابل تنظیم، چارچوب های پنجره به رنگ مشکی، رکاب منحصر به فرد، روکش چرمی بسیار خاص به رنگ قرمز و تزییناتی از چوب و آلومینیوم در کابین داخلی.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران همه تیپ های بی ام و X1 از جمله sDrive28i با دیفرانسیل عقب و xDrive28i با چهار چرخ محرک را یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری و مجهز به توربوشارژر تأمین میکند که قادر است 240 اسب بخار نیرو و حدود 353 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم stop-start نیز به صورت استاندارد برای همه تیپ ها عرضه میشود. سیستم stop-start هنگام توقف موتور را خاموش میکند تا در مصرف سوخت صرفه جویی شود. کمپانی بی ام و مدعی است سرعت تیپ sDrive28i ظرف 6.02 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد، در حالی که صفر تا صد تیپ های xDrive فقط 0.1 ثانیه از آن کمتر است. میزان مصرف سوخت تیپ sDrive در سیکل ترکیبی برابر است با 10.14 لیتر (11.90 در شهر و 8.05 در بزرگراه)، در حالی که مصرف سوخت تیپ های xDrive به ترتیب برابر است با 12.14،8.29 و 10.53 لیتر. نیروی پیشران تیپ xDrive35i را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری و مجهز به توربوشارژر تأمین میکند که میتواند 300 اسب بخار نیرو و حدود 407 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور به صورت استاندارد در کنار سیستم چهار چرخ محرک عرضه میشود و صفر تا صد آن برابر با 5.8 ثانیه است. میزان مصرف سوخت این موتور نیز در سیکل ترکیبی برابر است با 15.21 لیتر (10.14 در شهر و 13.03 در بزرگراه) که در مقایسه با مصرف رقبای کم قدرتش واقعاً خوب است.
ایمنی
همه تیپ های بی ام و X1 مدل 2014 به صورت استاندارد دارای این تجهیزات هستند: ترمز ضدقفل (به همراه خشک کن ترمز اتوماتیک)، استندبای ترمز، کیسه هوای صندلی های جلو، کیسه هوای پردهای جانبی، محافظ گردن برقی برای صندلی های جلو، کنترل پایداری و کنترل در سربالایی و سراشیبی (فقط برای تیپ های xDrive). آپشن هایی نظیر حسگرهای پارک در جلو و عقب و دوربین دید عقب نیز به صورت تکی قابل خریداری هستند. سیستم تماس اضطراری مخصوص بی ام و (BMW Assist) نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است. این سیستم شامل موارد زیر نیز میباشد:سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم یابنده خودرو مسروقه و اطلاع رسانی در طول مسیر.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین داخلی X1 همان کابین معروف بی ام و است، یعنی آمپرها بسیار خوانا هستند، کیفیت مواد داخلی بالاست و از ارگونومی مناسبی نیز برخوردارند. پیش از این که با کابین داخلی انس بگیرید، ممکن است سیستم الکترونیکی iDrive قدری پیچیده به نظر برسد ولی این سیستم به لطف منوی آسان و قدرت پردازش بالا، سیستم های صوتی، مسیریاب و اپلیکیشن های تلفن همراه را بسیار خوب کنترل میکند. موقعیت راننده در خودرو بیشتر شبیه موقعیت راننده در خودروهای شاسی بلند است تا سدان. راننده در جایگاه بلندی مینشیند و به کاپوت حجاری شده چشم میدوزد. فرمان تیز و فرز است و حس یک خودرو سواری را به راننده القا میکند. البته صندلی های معمولی در تیپ sDrive28i در قسمت نشیمنگاه و بالشتک های کناری زیاد راحت نیستند به همین خاطر توصیه میشود صندلی های اسپرت را انتخاب کنید که چنین مشکلاتی ندارند. صندلی های عقب قدری تخت هستند (تا بتوانند به راحتی خم بشوند) و همانطور که میتوان پیش بینی کرد، فضای سر و پا برای سرنشینان بلند قد نیز کم است. به این ترتیب، میتوان گفت بی ام و X1 برای خانواده هایی مناسب است که کودکان خردسال دارند. اگر صندلی های عقب خم نشده باشند، فضای بار 0.40 است ولی اگر آن ها را خم کنید این فضا به 1.33 لیتر افزایش پیدا میکند که در مقایسه با سایر کراس اوورهای جمع و جور، فضای نسبتاً کمتری است.
تجربه رانندگی
با این که موتور شش سیلندر مجهز به توربوشارژر عملکرد بسیار خوبی دارد، موتور چهار سیلندر 2 لیتری دارای توربوشارژر نیز خیلی خوب با شخصیت آرام و سر به زیر بی ام و X1 جور در میآید. با این که موتور چهار سیلندر به اندازه موتور شش سیلندر قوی نیست و نعره نمیکشد، ولی بسیار نرم کار میکند و قدرت زیادی به چرخ ها منتقل میکند. این مدت بسیار هم کم مصرف است. این موتور به سیستم stop-start نیز مجهز است که ممکن است در ترافیک سنگین قدری دردسر ساز باشد چون موتور به سرعت روشن نمیشود و بعد از روشن شدن نیز به نرمی سابق کار نمیکند، پدال آن نیز بین پدال گاز و ترمز قرار گرفته است ( خوشبختانه به صورت دستی نیز میتوان آن را فعال یا غیر فعال کرد). اگر پکیج M Sport Line را خریداری کنید، بی ام و X1 در جاده های پر پیچ و خم قدری خشک میشود، ولی سیستم تعلیق استاندارد نرم تر است و بیشتر رانندگان را راضی نگه میدارد. این خودرو در سرعت های پایین تعادل و سواری نرمی دارد و پایداری آن در سرعت های بالا نیز خوب است. اندازه کوچکتر و ارتفاع کمتر بی ام و X1 باعث میشود در مقایسه با بی ام و X3 بسیار چابک تر و فرمانپذیرتر باشد. البته بی ام و X1 هرگز مانند X3 حس رانندگی با یک سدان را به شما منتقل نمیکند ولی سواری آن به عنوان یک کراس اوور واقعاً عالی است.
مشخصات فنی تیپ پایه بی ام و X1 مدل 2014
|
تعداد سیلندر |
4 |
حجم موتور (لیتر) |
2 |
قدرت موتور (اسب بخار) |
240 |
گشتاور (نیوتن متر) |
353 |
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
6.2 |
|
|
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
10.14 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
0.40 |
قیمت (دلار) |
حدود 31,000 |