آئودی A5 هم اکنون به گیربکس متغیر پیوسته مجهز است، سیستم انتقال نیرو از طریق دیفرانسیل جلو نیز کنار گذاشته شده است و به جای آن سیستم چهار چرخ محرک، جزو تجهیزات استاندارد این خودرو به شمار میرود. چراغ های زنون و چراغ های LED مخصوص رانندگی در روز نیز از دیگر تجهیزات این خودرو هستند که به صورت استاندارد در اختیار مشتریان قرار میگیرند. مردم به این خاطر خودروهای سدان را میخرند که کاربردی هستند، اما خرید یک خودروی کوپه نیازمند داشتن علاقه است. شاید هم خریداران این نوع از خودروها دوست دارند هنگام گشت و گذار در شهر، باد به سرشان بخورد. خوشبختانه، آئودی A5 هم به صورت کوپه و هم به صورت کروک به بازار عرضه میشود تا پاسخگوی هر نوع سلیقه ای باشد. این خودروی دو درب آلمانی، به لطف برخورداری از سیستم چهار چرخ محرک، سواری عالی، ظاهر زیبا و فناوری پیشرفته، تقریباً از لحاظ جذاب و تأثیرگذار است. با این که موتور چهار سیلندر کمی برای خودروهای این کلاس ضعیف است، ولی آئودی A5 به هیچ وجه از رقبای شش سیلندرش کندتر و تنبل تر نیست. مصرف سوختی که میتوان از آن انتظار داشت، چیزی حدود 13 لیتر است که برای یک خودرو لوکس مجهز به چهار چرخ محرک قابل ستایش است. گفتنی است این خودرو هنوز با گیربکس دستی نیز قابل خریداری است، البته در صورتی که جزو آن دسته افرادی باشید که دوست دارند خودشان به صورت دستی دنده عوض کنند.
مدل کوپه از یک سقف نرم پارچه ای بهره میبرد. البته سقف نرم پارچه ای ، ایمنی سقف سخت تاشو را ندارد، ولی در عوض فضای صندوق عقب را زیاد اشغال نمیکند و جای کافی را برای گنجاندن لوازم پیک نیک آخر هفته در اختیارتان قرار میدهد. البته اگر آن قدرها پول در حساب بانکی تان است که خیال خرید یک خودرو کوپه لوکس را در سر دارید، غیر ممکن است که از سایر گزینه هایی که در بازار موجود هستند بی اطلاع باشید. بی ام و سری 2 و بی ام و سری 4 اسپرت تر و تر و تازه تر هستند، کوپه و کروک مرسدس بنز E-Class نیز با این که قیمت بالاتری دارند، به اندازه کافی جذابیت دارند تا نظرها را به سوی خودشان جذب کنند. اگر خودروهای آمریکایی را نیز وارد ماجرا کنیم، کادیلاک ATS کوپه نیز از نظر زیبایی و عملکرد رقیب سرسختی به شمار میرود، فورد موستانگ مدل 2015 نیز شهری ترین موستانگی است که تاکنون ساخته شده است و گزینه خوبی است. با همه این تفاسیر، آئودی A5 آمیزه ای است از تجمل، زیبایی و قدرت و موفق شده است در رده بندی خودروها، رتبه "A" را به خودش اختصاص بدهد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
آئودی A5 مدل 2015 یک خودرو چهار نفره است که در دو مدل کوپه و کروک به بازار عرضه میشود. مدل کروک از یک سقف تاشوی برقی و یک بادشکن بهره میبرد. این خودرو در سه تیپ در اختیار خریداران قرار میگیرد که عبارتند از: تیپ Premium، تیپ Premium Plus و تیپ Prestige. تجهیزات استاندارد تیپ پایه عبارتند از: رینگ های 18 اینچی، سانروف (فقط برای مدل کوپه)، چراغ های زنون، چراغ های LED مخصوص رانندگی در روز، چراغ مه شکن، برف پاک کن اتوماتیک، کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطه ای، روکش چرمی، صندلی های برقی جلو با قابلیت حرکت در هشت جهت، صندلی های تاشوی عقب، صفحه نمایش سیاه و سفید ویژه نمایش دادن اطلاعات ضروری به راننده، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم MMI به همراه یک نمایشگر 6.5 اینچی بر روی داشبورد، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان و 10 بلندگو، رادیوی ماهواره ای و درگاه iPod. تجهیزات تیپ Premium Plus عبارتند از: آینه الکتروکرومیک، دسترسی و استارت بدون کلید، گرمکن صندلی های جلو و حافظه تنظیمات راننده. چنانچه پکیج S Line را خریداری کنید، سپر، رکاب های جانبی و آرم های روی گلگیر نیز در اختیارتان قرار میگیرند. تجهیزات استاندارد تیپ Prestige شامل این موارد است: چراغ های تطبیقی، سیستم صوتی Bang & Olufsen (به همراه 14 بلندگو در مدل کوپه و 12 بلندگو در مدل کروک). چنانچه پکیج Technology را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، صفحه رنگی مخصوص نمایش اطلاعات ضروری به راننده، سیستم Audi Connect، مسیریاب ماهواره ای، سیستم ارتقا یافته MMI به همراه نمایشگر 7 اینچی با وضوح بالا، پخش کننده DVD، رادیوی HD، حسگرهای پارک در جلو و عقب، دوربین دید عقب و سیستم هشدار نقاط کور.
بیشتر آپشن هایی که برای آئودی A5 ارائه میشوند، در قالب چندین پکیج در اختیار مشتریان قرار میگیرند. تیپ Premium دارای پکیج Navigation است که صفحه نمایشگر اطلاعات راننده را به صفحه مسیریاب ماهواره ای تبدیل میکند، از سیستم ارتقا یافته MMI، رادیوی HD و اتصال سیستم صوتی با تلفن همراه، بهره میبرد. تیپ Premium Plus دارای پکیج Technology است که به صورت سفارشی قابل خریداری است و پیشتر شرح داده شد. تیپ Prestige دارای پکیج Audi Exclusive Line Interior است که شامل این تجهیزات است: دوخت رنگی روی روکش، روکش چرمی دو رنگ و تزیینات سیاه رنگ. پکیج دیگری که برای این تیپ ارائه میشود، پکیج Driver Assist است که این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: کروز کنترل تطبیقی، فرمان تطبیقی و سیستم Drive Select. این سیستم تسلط راننده بر فرمان، گاز و گیربکس اتوماتیک را بالا میبرد. پکیج Sport که برای تیپ های Premium Plus و Prestige ارائه میشود. این پکیج دارای سیستم Drive Select، سیستم تعلیق اسپرت، صندلی های جلو اسپرت و پدل شیفتر (فقط با گیربکس اتوماتیک) است. پکیج Sport Plus دارای همه تجهیزات پکیج Sport است و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: رینگ های 19 اینچی به همراه تایرهای تابستانی، غربیلک فرمان اسپرت (فقط برای مدل کوپه) و تزیینات سیاه رنگ بر روی روکش سقف. پکیج S line Competition (فقط برای مدل کوپه) دارای همه تجهیزات پکیج Sport Plus است و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: تزیینات سیاه رنگ روی بدنه خارجی (از جمله روی قاب آینه ها و رکاب ها)، روکش صندلی ها از جنس چرم و جیر مصنوعی و دسته دنده آلومینیومی. در نهایت هم باید گفت تیپ های Premium Plus و Prestige مدل کروک دارای پکیج Comfort هستند که شامل این تجهیزات است: سیستم گرمایشی مخصوص که دمنده آن در سطح سر و گردن سرنشینان قرار دارد، روکش های اعلاتر، مجرای هوا برای صندلی های جلو به همراه تکیه گاه برقی.
قدرت و عملکرد موتور
آئودی A5 مدل 2015 به سیستم چهار چرخ محرک مجهز است و تأمین نیروی پیشران آن نیز بر عهده یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری گذاشته شده است که به توربوشارژر مجهز است و قادر است 220 اسب بخار نیرو و حدود 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مدل کوپه به صورت استاندارد به یک گیربکس شش سرعته دستی مجهز است ولی برای مدل کوپه، گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز قابل سفارش است. در تست سرعت، آئودی A5 به همراه گیربکس دستی، توانست ظرف 6.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد که برای خودروهای این کلاس عادی به نظر میرسد. مصرف سوخت مدل کوپه با گیربکس دستی، در سیکل ترکیبی 10.53 لیتر (12.44 لیتر در شهر و 8.55 در بزرگراه) برآورد شده است. مصرف سوخت این مدل با گیربکس اتوماتیک، در سیکل ترکیبی 10.95 لیتر (12.44 لیتر در شهر و 8.83 لیتر در بزرگراه) تخمین زده میشود. مصرف سوخت مدل کروک نیز برابر است با 11.40 لیتر در سیکل ترکیبی (13.03 لیتر در شهر و 9.44 لیتر در بزرگراه).
ایمنی
آئودی A5 مدل 2015 به صورت استاندارد به این موارد مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلی های جلو، کیسه هوای زانو (برای مدل کوپه) و کیسه هوای پرده ای سراسری. سیستم هشدار نقاط کور جزو تجهیزات استاندارد تیپ Prestige محسوب میشود ولی برای تیپ Premium Plus به صورت سفارشی قابل خریداری است. تیپ Prestige به کروز کنترل تطبیقی نیز مجهز است. سیستم پیشگیری از تصادف نیز برای این تیپ ارائه میشود که در سرعت های پایین، در صورتی که تشخیص بدهد بروز تصادف قطعی است، به صورت اتوماتیک ترمزها را درگیر میکند. چنانچه آئودی A5 کوپه به رینگ های 19 اینچی و تایرهای تابستانی مجهز و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیز در حال حرکت باشد، پس از ترمزگیری به 33 متر مسافت نیاز دارد تا کاملاً متوقف شود، این مسافت بسیار خوب است، بهتر است بدانید بیشتر سدان های لوکس با تایرهای تابستانی نیز به مسافت مشابهی نیاز دارند تا به حالت توقف کامل در بیایند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
همانطور که در مورد سایر خودروهای آئودی نیز صدق میکند، کابین داخلی آئودی A5 مدل 2015 نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی داخلی بسیار زیباست و در آن از مواد اولیه بسیار با کیفیت استفاده شده است. البته کاربردی بودن تجهیزات داخل کابین، قدری جای سوال دارد. حتی برای انجام کارهای ساده با سیستم MMI نیز باید چندین و چند مرحله را پشت سر گذاشت. البته مسیریاب ماهواره ای از منویی ساده و نمایشگری بزرگ برخوردار است، دکمه های کنترلی آن نیز دارای چیدمانی منطقی است و بین صندلی های جلو قرار گرفته اند.
صندلی های جلو برای سفرهای طولانی بسیار راحت هستند، ولی هنگامی که تهاجمی رانندگی کنید، صندلی های استاندارد خوب از کمر حمایت نمیکنند. خوشبختانه، صندلی های اسپرت که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند، از بالشتک های کناری ضخیم برخوردارند و قابلیت تنظیم بالاتری نیز دارند، به ترتیب مشکل را بر طرف میکنند. متاسفانه، صندلی های عقب قابل تنظیم نیستند و کمبود فضای سر نیز باعث میشود فقط برای سرنشینان کوچکتر مناسب باشند. نکته مثبت دیگر، این است که سقف کروک فضای صندوق عقب را زیاد اشغال نمیکند و حتی وقتی سقف جمع شده باشد نیز 0.29 متر مکعب فضا در اختیار میگذارد که فقط اندکی از فضای صندوق مدل کوپه کمتر است. هر دو مدل به منظور راحتی بیشتر از صندلی های عقب تاشو بهره میبرند.
تجربه رانندگی
با این که آئودی A5 یک خودرو اسپرت محسوب نمیشود ولی روی جاده چسبندگی بسیار خوبی دارد، سیستم چهار چرخ محرک نیز پایداری و سواری نرم و راحت را تضمین میکند. البته، سیستم تعلیق اسپرت کمی خشک احساس میشود، علت آن هم این است که این سیستم به "دیفرانسیل اسپرت" که در سایر خودروهای آئودی مشاهده میشوند، مجهز نیست. موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، با این که از سرعت و غرش رقبای شش سیلندرش برخوردار نیست، ولی شتابی بی نظیر و مصرف سوختی بسیار مناسب دارد. البته قدرت آن فقط در سرعت هایی نشان داده میشود که در معابر عمومی نمیتوانید به آن دست پیدا کنید. گفتنی است دو مدل جادارتر از آئودی، یعنی آئودی S5 و آئودی RS 5 نیز در بازار وجود دارند که وقتی پایتان را روی پدال گاز میفشارید، از جا میپرند و اگر این همان چیزی است که به دنبالش هستید، خودروهای دیگری نیز در محدوده قیمتی آئودی A5 قرار دارند که به احتمال زیاد به اندازه این خودرو پیچیده نیستند.