کیا سورنتو مدل 2015 از جمله خودروهای جمع و جوری است که بعد از انجام تغییرات چشمگیر اما ضروری در طراحی مجدد، تولید و به انتخابی قاطع در کلاس خود تبدیل شده است؛ این زیبای کره ای با خصوصیاتی همانند موتور شش سیلندر خورجینی و ردیف سوم صندلی که در کمتر خودرویی در این سایز یافت میشود، به خریداران عرضه میشود؛ ترکیب این خصوصیات در این زیبای کوچک آن را به خودرویی خانوادگی تبدیل و موجب رضایت خاطر بیشتر مشتریان خود شده است. کیفیت ساخت عالی، رانندگی راحت، خصوصیات سخاوتمندانه استاندارد (حتی در تیپ EX با روکش چرمی و صندلی های مجهز به گرمکن) و استفاده آسان از تمامی تجهیزات برقی داخلی از جمله دلایل محبوبیت کیا سورنتو در بین خریداران هستند؛ علی رغم محبوبیت کمپانی کیا در تولید و ساخت خودروهای با کیفیت، در زمینه قیمت زیاد موفق نبوده است؛ تیپ پایه LX با قیمت جذاب 20,000 دلار به خریداران عرضه میشود، در حالی که در مدل های بالاتر و شش سیلندر این قیمت تا 40 هزار دلار افزایش مییابد که تعجب همگان را برمیانگیزد.
|
|
مطمئنا، مدل های متعددی با این حدود قیمت وجود دارد؛ هیوندای سانتافه با سه ردیف صندلی جادار نسبت به سورنتو یکی از آنها است؛ خودروهای بزرگتر همانند دوج Durango، فورد Edge با همان سایز سورنتو (اما بدون ردیف سوم صندلی) یا شاسی بلندهای مجهز تر کوچک همانند هوندا CR-V از دیگر رقبای این زیبای کره ای هستند؛ در مجموع، اگر به شاسی بلندی با ظرفیت هفت سرنشین نیاز دارید، کیا سورنتو با کسب رتبه B، شایستگی قرار گرفتن در لیست خرید شما را دارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
کیا سورنتو در چهار تیپ LX، EX، SX و SX-L با ظرفیت پنج سرنشین به خریداران عرضه میشود. رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، کنترل آب و هوای اتوماتیک، تجهیزات تمام برقی، صندلی های عقب تاشو با نسبت 40/20/40، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، درگاه سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با قابلیت خواندن CD، رادیوی ماهواره ای و درگاه صوتی کمکی / USB از جمله تجهیزات استاندارد تیپ LX محسوب میشوند؛ تیپ LX، موتور شش سیلندر خورجینی، باربند و ردیف سوم صندلی را به تجهیزات خود اضافه کرده است.
تیپ EX تجهیزاتی همانند رینگ های 18 اینچی، چراغ های جلوی خودکار، چراغ های مه شکن، باد شکن عقب، باربند، دسترسی بدون کلید، فرمان قابل تنظیم، سنسور پارک عقب، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، سیستم تهویه عقب، روکش چرمی، صندلی های جلوی مجهز به گرمکن، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت (با پشتی برقی قابل تنظیم)، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در چهار جهت، ردیف سوم صندلی، نورپردازی داخل کابین، صفحه کیلومترشمار جدید، آینه الکتروکرومیک، آفتاب گیرهای صندلی های عقب، سیستم Uvo کیا و دوربین دید عقب را به خودرو اضافه کرده است. پکیج Touring به خریداران امکان سفارش تجهیزاتی همانند صندوق پران برقی، سانروف پانوراما، سیستم هشدار نقاط کور، صندلی راننده با قابلیت تنظیم وضعیت در حافظه، سیستم تهویه صندلی های جلو، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم مسیریاب ماهواره ای و سیستم صوتی Infinity مجهز به 10 بلندگو را میدهد. تیپ SX تمامی تجهیزات پکیج Touring و نیز، رینگ های 19 اینچی و چراغ های عقب LED را دارد؛ تیپ SX-L (مدل Limited) تجهیزات خود را با رینگ های کرومی، چراغ های جلوی زنون، غربیلک فرمان مجهز به گرمکن و تزئینات چوبی، صندلی های عقب مجهز به گرمکن و روکش چرم جدید تکمیل کرده است.
قدرت و عملکرد موتور
کیا سورنتو با دو موتور مختلف به خریداران عرضه میشود؛ تیپ پایه LX آن دارای پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرتی معادل 191 اسب بخار و گشتاوری در حدود 245 نیوتن متر است؛ دیگری موتور شش سیلندر خورجینی 3.3 لیتری با قدرتی معادل 290 اسب بخار و گشتاوری در حدود 342 نیوتن متر است که در تیپ LX سفارشی و در سایر تیپ ها جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود؛ گفتنی است که تمامی تیپ های سورنتو مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک هستند؛ همچنین این خودرو در حالت استاندارد به صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود؛ گفتنی است، سیستم چهار چرخ محرک جزو تجهیزات سفارشی آن میباشد. در تست شتاب، سورنتو شش سیلندر خورجینی چهار چرخ محرک، در 7.5 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یافت که زمان سریعی در این کلاس محسوب میشود. مصرف سوخت تیپ های دیفرانسیل جلو مجهز به موتور چهار سیلندر در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 11، 13 و 10 لیتر؛ برای تیپ های چهار چرخ محرک به ترتیب 12، 14 و 10 لیتر برآورد شده است؛ علی رغم کوچکی و سبکی این خودرو، این ارقام در مقایسه با شاسی بلند های (Crossover) کوچک چندان چشمگیر نیستند؛ مصرف سوخت تیپ های شش سیلندر به صورت متوسط در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 13، 15 و 10 لیتر و برای مدل های دیفرانسیل جلو حدود 13، 15 و 11 لیتر تخمین زده شده است.
ایمنی
ترمز دیسکی ضدقفل، کنترل کشش و کنترل پایداری، کنترل در سربالایی، کیسه هوای جانبی صندلی های جلو، کیسه هوای جانبی و پرده ای برای ردیف دوم صندلی ها و پشت سری های جلو از جمله تجهیزات تعبیه شده برای افزایش ایمنی کیا سورنتو محسوب میشوند؛ دوربین دید عقب و سنسورهای پارک در تیپ های EX و SX جزو تجهیزات استاندارد و در تیپ LX جزو تجهیزات سفارشی هستند؛ این وضعیت در خصوص سیستم Uvo کیا نیز، صادق است؛ امداد جاده ای، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار نقاط کور در تیپ SX به صورت استاندارد و در تیپ EX به صورت سفارشی است. در تست ترمز، سورنتو چهار چرخ محرک مجهز به موتور شش سیلندر بعد از طی 38 متر متوقف شد که برای یک شاسی بلند (SUV) سایز متوسط میزانی متوسط محسوب میشود. در تست تصادف، کیا سورنتو موفق به کسب پنج ستاره در تمامی تست ها، به همراه پنج ستاره برای عملکرد مناسب از نظر برخوردهای جلو و بغل شد؛ موسسه ایمنی بزرگراه ها، هنوز میزان مشخصی برای سورنتو از نظر ضربه مطرح نکرده است؛ اما به نظر میرسد که این زیبای کره ای همانند سورنتو مدل 2014 تقریبا در زمینه محافظت از قسمت جلو در برابر ضربات خفیف و نیز، در زمینه ضربه از بغل، مقاومت سقف و مقاومت پشتی و تکیه گاه صندلی رتبه "خوب" را دریافت کند؛ شایان ذکر است که سورنتو مدل 2014 رتبه ضعیف را از نظر محافظت قسمت جلو و چپ شوندگی در برابر ضربات خفیف، کسب کرده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کیا سورنتو در تیپ پایه خود تجهیزات سخاوتمندانه ای را به خریداران عرضه میکند؛ علی رغم کاربرد نسبتا زیاد از پلاستیک سخت در طراحی داخلی به ویژه برای تیپ های گران قیمتی همانند SX یا SX-L، میتوان گفت که کابین از طراحی نسبتا قابل قبولی برخوردار است؛ وجود صفحه نمایش لمسی 8 اینچی با منوی ساده، گرافیک بالا و دکمه های کنترلی ثانویه، این زیبای کره ای را به یکی از خودروهای به روز و دارای تکنولوژی های متعدد و کاربردی در بازار تبدیل کرده است. صفحه کیلومتر شمار این خودرو، در صورت سفارش نمایشگر LCD بزرگ دارای کیلومتر شمار عقربه ای است و اطلاعات مفیدی را در اختیار راننده قرار میدهد.
داشتن دید دلپذیر از جاده پیش رو و راحتی، ارمغان این زیبای کره ای برای سرنشین جلوی خودرو است؛ همچنین سرنشینان ردیف دوم نیز، فضای پا و سر کافی دارند و کاملا روی آن احساس راحتی میکنند؛ با این وجود، صندلی های ردیف سوم آن، فقط برای کودکان مناسب است و دسترسی به آنها برای بزرگسالان مشکل میباشد؛ حجم صندوق 1.04 متر مکعبی این زیبای کره ای در پشت ردیف وسط صندلی ها در مقایسه با شاسی بلندهای کوچک کاملا سخاوتمندانه است؛ همچنین با تا شدن صندلی ها این فضا به 2.05 متر مکعب افزایش مییابد؛ در مجموع میتوان گفت که این گونه خودروها، از فضای داخلی جادار و مناسبی برخوردارند.
تجربه رانندگی
اکثر رانندگان عقیده دارند که کیا سورنتو با موتور چهار سیلندر در تیپ پایه قدرت کمی در زمان حرکت دارد؛ اما با صرف نظر کردن از مزیت مصرف سوخت این خودرو، میتوان گفت که سفارش موتور شش سیلندر خورجینی در صورت انطباق با بودجه خریدار ارزش دارد؛ علی رغم ایجاد صدای بلند در دور موتور بالا، خودروی مجهز به این موتور حرکت نرم و قدرت کافی را در اختیار راننده خود قرار میدهد؛ لازم به ذکر است که این حرکت نرم و تعویض دنده ها با وجود گیربکس اتوماتیک شش سرعته کمترین مشکل را ایجاد میکند. در سرعت بزرگراه، سورنتو کاملا ساکت و با حداقل انتقال صدای جاده به داخل کابین عمل میکند؛ در اکثر اوقات میتوان گفت که این زیبای کره ای به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب در زمان عبور از اکثر دست اندازها، عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد؛ همچنین این خودرو در زمان عبور از چاله های موجود در سطح جاده، تکان های شدیدی را به داخل کابین منتقل میکند؛ این کره ای زیبا دارای هندلینگ مناسبی است اما در پیچ ها عملکرد مناسبی ندارد؛ در مجموع میتوان گفت که این خودروی زیبا یک شاسی بلند خانوادگی است و به دلیل اندازه کوچک، هیچ مشکلی برای راننده خود از نظر جای پارک ایجاد نمیکند و از نظر سکوت داخل کابین در مقایسه با شاسی بلندهای (SUV) بزرگ هفت سرنشین موفق ظاهر شده است.
مشخصات فنی تیپ پایه LX کیا سورنتو مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
4 سیلندر |
حجم موتور (لیتر) |
2.4 لیتر |
قدرت موتور (اسب بخار) |
191 |
گشتاور (نیوتن متر) |
245 |
گیربکس |
شش سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
7.5 ثانیه |
مسافت توقف از 100 کیلومتر بر ساعت (متر) |
38 متر |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
11 |
گنجایش صندوق بار (متر مکعب) |
1.04 |
قیمت (تومان) |
حدود 200,000,000 تومان
|